PERUTTU: Kulttuurit, katsomukset ja kielet perusopetuksen oppimateriaaleissa -seminaari 6.4.2020

Koko suomalainen yhteiskunta ja samalla perusopetus on muuttumassa yhä kulttuurisesti, katsomuksellisesti ja kielellisesti moninaisemmaksi. Perusopetuksen keskeisenä tehtävänä on tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen yhteiskunnassa. Opetussuunnitelman perusteissa koululla on merkittävä rooli oppilaan identiteetin rakentumisen tukijana. Miten oppimateriaalit vastaavat perusopetuksen moninaistuvaan todellisuuteen? Kenelle oppimateriaali on kirjoitettu?

PÄIVITYS: Helsingin yliopisto on julistanut poikkeustilan koronavirustilanteen vuoksi ja peruu kaikki yleisötilaisuutensa 31.5. asti. Tämä KUPERA-hankkeen seminaari siirretään alkusyksyyn 2020. Tiedotamme seminaarin uudesta ajan kohdasta tarkemmin myöhemmin. Kutsumme kuitenkin kaikki perusopetuksen oppimateriaalin kehittämisestä kiinnostuneet osallistumaan oppimateriaalin monimuotoisuutta koskevaan kyselyymme. Kysely on avoinna 17.4.2020 asti tässä linkissä. Kyselyvastauksia käytetään osana tutkimusta ja sen raportointia. Vastaukset käsitellään täysin anonyymisti.

 

--

Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus KUPERA -hanke kutsuu oppikirjailijat, oppikirjojen kustantajat ja kaikki perusopetuksen oppimateriaalien kehittämisestä kiinnostuneet Kulttuurit, katsomukset ja kielet perusopetuksen oppimateriaaleissa -seminaariin 6.4.2020 klo 14.00–18.00.

Iltapäivässä kuullaan kiinnostavia puheenvuoroja ja käydään innostavia keskusteluja. Pääset pohtimaan teemoja oman työryhmäsi kanssa omaan oppiaineeseesi soveltaen.

Iltapäivästä on käytännön hyötyä erityisesti työryhmänä osallistuville ryhmäkeskustelujen kautta, mutta kaikki ovat tervetulleita osallistumaan seminaariin.

Päivän tavoite:

  • Avata koulun ja oppimateriaalin merkitystä oppilaan identiteetin rakentumisen tukijana peruskoulussa
  • Perehtyminen uusimpaan oppikirjatutkimukseen
  • Keskustelu ja ajatusten myllääminen 

Päivän ohjelma: 

14.00–15.00 Kahvi ja ilmoittautuminen

15.00–15.30 Puheenvuoro: Saija Benjamin – Oppilaan identiteetin tukeminen koulussa

16.00–16.30 Puheenvuoro: Katri Kuukka – Opetushallituksen näkökulma Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuuteen

17.00–17.30 Puheenvuoro: Anita Jantunen ja Salla-Maaria Suuriniemi – Uusimman oppikirjatutkimuksen keskeisiä havaintoja

klo 18.00 Seminaari päättyy

Puheenvuorojen välille on varattu aikaa kysymyksille ja yhteiseen keskusteluun.

Ilmoittaudu mukaan seminaariin täällä. Ilmoittautumiset pe 27.3.2020 mennessä.  Seminaari on osallistujille maksuton. Mukaan mahtuu 80 ensimmäiseksi ilmoittautunutta.

Lisäksi toivomme, että osallistujat vastaavat lyhyeen ennakkokyselyyn 17.4.2020 mennessä. Kyselyyn saa myös vastata vaikkei osallistuisi seminaariin. Vastaukset käsitellään täysin anonyymisti. Kyselyvastauksia käytetään osana tutkimusta ja sen raportointia.

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Lisätietoja: projektisuunnittelija Anita Jantunen anita.jantunen@helsinki.fi

Seminaarin järjestää Kulttuuri- , katsomus- ja kielitietoinen perusopetus KUPERA -hanke, jota rahoittaa Opetushallitus.