Oikeudenmukaisuutta edistetään kansainvälisessä JustEd2018-konferenssissa

Kansainvälinen, oikeudenmukaisuutta koulutusalalla edistävä JustEd2018 –päätösseminaari järjestetään Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa 22.- 23.5.

Pohjoismaista koulutus- ja opetusalaa pidetään perinteisesti yhdenvertaisena, demokraattisena ja hyvinvointiyhteiskuntaa edustavana. Mutta yhteiskunnan muuttuessa syntyy myös koulutuskentällä uusia haasteita luoda kaikille yhdenvertaisia ja oikeudenmukaisia mahdollisuuksia. Kansainväliseen JustEd2018-tutkimuskonferenssiin osallistuu yli 175 tutkijaa 20 eri maasta, ja pääpuhujina toimii kasvatustieteen asiantuntijoita Etelä-Afrikasta, Englannista, Ruotsista ja Suomesta.

Teemana oikeudenmukaisuus koulutuksessa

Konferenssin pääteemana ovat nykyajan asettamat haasteet oikeudenmukaisuudelle ja yhdenvertaisuudelle koulutus- ja opetusalalla: markkinoituminen, syrjäytyminen ja epäoikeudenmukaisuus lisääntyvät ja näihin vaikuttavat suuresti kieli, sukupuoli, etnisyys, seksuaalisuus ja yhteiskuntaluokka. Konferenssissa keskustellaan tämänhetkisistä trendeistä ja kehityksestä koulutusalalla sekä tutkitaan erilaisia menetelmiä edistää oikeudenmukaisuutta ja yhdenvertaisuutta koulutuspoliittisten käytäntöjen kautta opettajakoulutuksessa ja koulumaailmassa.  Konferenssissa tutkijat esittävät tuoreita tutkimustuloksiaan.

Konferenssin järjestäjänä toimii kansainvälinen tutkijaverkosto JustEd (Nordic centre of Excellence, Justice through Education in the Nordic countries), jota koordinoidaan Helsingin yliopiston kasvatustieteellisestä tiedekunnasta.

Konferenssin ilmoittautumisaika on jo umpeutunut.