Mikä on johtamisen ydin, Kielikeskuksen johtaja Ulla-Kristiina Tuomi?

Ulla-Kristiina Tuomi on toiminut kielikeskusjohtajana yli kaksi vuosikymmentä. Helsingin yliopiston kielikeskusta hän on johtanut 12 vuotta. Näihin vuosiin on mahtunut kielikeskuksen toiminnan kehittämistä ja työyhteisön systemaattista ja onnistunutta rakentamista. Tuomi palkittiin Helsingin yliopiston vuoden esimiehenä vuonna 2013. Tänä keväänä hän jää eläkkeelle.

Johtaja Ulla-Kristiina Tuomelle tärkeää johtamisessa ovat vuorovaikutus, arvot ja eettisesti kestävä toiminta. Tuoreessa Kielikeskuskokemuksia-podcastissa hän kertoo, että ihmisten kanssa työskentely on johtamistyössä sekä haastavinta että palkitsevinta. Kielikeskuksenkin monikielisessä ja –ammatillisessa työyhteisössä voi organisaatioon helposti alkaa muodostua rajoja, esimerkiksi eri ammattiryhmien ja kieliyksiköiden välille.

Johtamisessa tärkeää on, että kaikkia näitä mahdollisia rajoja pyritään tietoisesti ylittämään ja luomaan foorumeita, joissa nämä rajat on mahdollista yrittää. Tulee lähteä siitä, mikä yhdistää, eikä keskittyä siihen, mikä ehkä erottaa, Tuomi kuvaa.

Tuomen uralle on mahtunut esimiehenä myös tunnustuksia. Kielikeskus on palkittu muun muassa työyhteisönä ja opetuksen laatuyksikkönä. Henkilökohtaisen palkinnon Ulla-Kristiina Tuomi sai vuonna 2013, kun hänet palkittiin Helsingin yliopiston vuoden esimiehenä.

Se tuntui aivan tajuttoman hienolta, koska palkinto tuli henkilöstöltä, se lämmitti minua aivan hirveästi, Tuomi muistelee.

Toukokuussa Tuomi jää eläkkeelle. Tämä herättää johtajassa haikeutta ja helpotusta. Pitkän johtajauransa päätteeksi hän pyrkii kiteyttämään sen, mikä johtamisessa on hänelle tärkeintä, eli mikä on johtamisen ydin.

Kiteyttäisin sen kolmeen sanaan: luottamus, kunnioitus ja vuorovaikutus. Enkä myöskään voi liikaa korostaa, miten tärkeää on hyvä tahto ja huumori työpaikalla. Asiat voivat olla hankalia ja pyrkimykset erilaisia, mutta hyvällä tahdolla ja huumorilla pääsee pitkälle, Ulla-Kristiina Tuomi summaa.

Haastattelijana Janne Niinivaara.