Yliopiston yritysidealeiri synnytti kasvavan mediafirman

Mediatalojen myrskyistä huolimatta alalle voi perustaa menestyvän firman. Kaskas Median ajatuksena on yhdistää journalismin ja tieteen hyvä puolet.

Helsingin yliopiston Tieteestä toimintaa -verkoston yritysidealeirillä muovailtu konsepti toimii. Kolmessa isossa mediatalossa aiemmin työskennelleiden Anniina Huhtalan, Liisa Mayown ja Maria Ruuskan perustama firma, Kaskas Media, kasvaa.

Media-ala on murroksessa, ja Kaskas on asemoinut itsensä haastajaksi. Toimintaympäristö tuntuu suorastaan kiitolliselta.

‒ Keskeinen tunne on, että omalla työllään voi vaikuttaa – jokaiseen asiakkuuteen ja jokaisen projektin onnistumiseen, Huhtala sanoo.

Kaskas Median ja 11-kollektiivin yhdessä tekemä Kriisi?-julkaisu kiri keväällä Suuri journalistipalkinto –kilvan yleisösuosikiksi.

Kaskas-kolmikon kantava ajatus on halu parantaa maailmaa. He lähtivät edellisistä työpaikoistaan viemään ammattikuntansa vahvuuksia tiedemaailmaan. Tiede- ja asiantuntijaviestinnässäkin kannattaa kunnioittaa hyvän journalismin periaatteita: puhua kiinnostavasti ja selkeästi.

Hyvä kiertämään

Yliopisto aloitti akateemisen yrittäjyystoiminnan tukemisen hankkeena, mutta vuodessa toiminta on vakiintunut pysyväksi Helsinki Think Company -tilaksi ja -toiminnaksi. Kun toimintaa kehittämään perustettiin vapaaehtoisyhdistys, Kaskas Media halusi esittää yrittäjyysyhteisöä kohtaan tuntemansa kiitollisuuden hyödyllisessä muodossa.

Tieteestä toimintaa oli meille ratkaiseva tekijä homman käynnistämisessä. On tärkeää, että muillakin on siihen mahdollisuus, Mayow perustelee tuhannen euron lahjaa, jonka firma antoi Think Company -rahastoon.

‒ Oma konseptimme oli syksyn 2012 bootcamp-leirin aikaan täysin levällään, mutta mitäpä tuosta. Se oli se potku, joka tarvittiin, Huhtala arvioi.

Leiri toi tekemiseen positiivista painetta, kun ideaa piti toistella ääneen ja testauttaa jatkuvasti muilla. Lisäksi konseptia kirkastettiin mentoritapaamisissa ja ensimmäisistä asiakkaista saatua kokemusta vasten.

Viikissä uusi Think Company -tila

Yrittäjyysyhteisön suuri etu on verkosto, kaskaslaiset sanovat. ”Yritysystävien” kanssa pallotellaan isoja kysymyksiä; saadaan ja tarjotaan vertaistukea. Tärkeitä ovat myös tapahtumat, jossa aloittelevat yrittäjät ja ideoidensa testaajat esittelevät ajatuksiaan esimerkiksi mentoreille ja päättäjille.

‒ Alkuvaiheessa tarvitaan näytön paikkoja!

Viikko sitten Helsinki Think Company juhli toisen toimipisteensä tupaantuliaisia. Uudet verkostoitumis- ja tapahtumatilat avautuivat Viikin kampuksella infokeskus Koronan tuntumassa, E-talossa.

Kaskas Media

Helsinki Think Company