Yliopisto tavoittelee 25 miljoonan euron edestä lahjoituksia

Helsingin yliopiston 375-juhlavuoden varainhankintakampanja on alkanut. Yliopiston tavoitteena on kerätä 25 miljoonaa euroa lahjoituksia vuoden 2016 loppuun mennessä. Valtion vastinrahaohjelma voi jopa nelinkertaistaa lahjoitusten vaikutuksen.

Varainhankintakampanja on alkanut rivakasti, sillä lahjoituksia on kertynyt kaikkiaan 6,45 miljoonaa euroa marraskuun alusta lukien.

Jane ja Aatos Erkon säätiö lahjoittaa yliopistolle kolme miljoonaa euroa tukeakseen yliopiston strategisia tavoitteita. Säätiö on tukenut Helsingin yliopistolla tehtävää tutkimusta ja yliopiston kansainvälistymistä pitkäjänteisesti. Lisäksi säätiö lahjoittaa 100 000 euroa Helsinki Challenge -kilpailun päätösseminaarin järjestämiseen.

Metsämiesten Säätiö lahjoittaa yliopistolle yhteensä 800 000 euroa neljän vuoden aikana. Säätiö tukee Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellistä koulutusalaa. Säätiö kaipaa Suomeen lisää kansainvälisen metsäpolitiikan asiantuntemusta.

– Kansainvälinen metsäpolitiikka on yhä moniulotteisempaa ja se vaikuttaa suomalaisen metsäalan kilpailukykyyn, sanoi Metsämiesten Säätiön hallituksen puheenjohtaja Ilpo Tikkanen lahjakirjan luovutustilaisuudessa tänään.

Tiedekunnan dekaani Marketta Sipi on samaa mieltä:

– Kansainvälistyminen on meille erittäin tärkeää. Jo nyt yli viidennes opiskelijoistamme valmistuu kuudesta kansainvälisestä maisteriohjelmastamme. Tarvitsemme yhä vahvistusta kansainvälisten ohjelmien opetukseen ja tutkimukseen, hän sanoo.

Stiftelsen Brita Maria Renlunds Minne lahjoittaa 2,1 miljoonaa euroa käyttäytymistieteelliseen tiedekuntaan opettajankoulutuksen kehittämiseen. Käyttäytymistieteellinen tiedekunta saa myös Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiöltä 350 000 euron lahjoituksen.

Valtion vastinrahaohjelma kirittää kampanjaa

Valtio sijoittaa vastinrahaohjelmansa kautta enintään kolme euroa jokaista yliopistoille 1.11.2014–30.6.2017 lahjoitettua euroa kohti. Valtion sijoittama pääoma on kaikille yliopistoille kuitenkin enintään 150 miljoonaa euroa.

Kampanjakomitean puheenjohtaja, Cargotec Oy:n hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin pitää 25 miljoonan euron tavoitetta realistisena heikosta taloustilanteesta huolimatta. Hän odottaa lahjoituksia myös yrityksiltä.

– Koko Suomi hyötyisi siitä, että yritysten ja yliopistojen yhteistyö syvenisi. Tahot voisivat jopa hakea yhteishankkeisiinsa EU-rahoitusta, hän sanoo.

Helsingin yliopiston 375-juhlavuoden varainhankintakampanjaa johtaa kansleri Thomas Wilhelmsson. Kampanjakomiteaan kuuluu yhteiskunnallisessa päätöksenteossa, elinkeinoelämässä, mediassa ja järjestötoiminnassa ansioituneita yliopiston alumneja ja ystäviä.

Helsingin yliopiston varainhankintakampanja