Tutkija pakenee fundamentalismia

Tutkija kirjoitti Iranin uskonnolliselle johtajalle avoimen kirjeen maan tieteen tilasta.

TÄHTIVIERAS / Y/08/15 // Islamin tutkija Mehrdad Alipour palasi kotimaahansa Iraniin vuonna 2009 ja huomasi poliittisen tilanteen kiristyneen arvaamattoman paljon.

— Ennen Kanadaan lähtöä olin ajatellut, että tieteentekijöiden tilanne Iranissa paranisi hitaasti. Mutta kun olin kokenut, millaista on elää todellisessa akateemisessa vapaudessa, tajusin, että meidän on avattava suumme.

Apulaisprofessori Alipour alkoi kirjoittaa kriittisiä artikkeleita ja julkaista niitä verkossa. Sekä Alipourin yliopiston rehtori että dekaani painostivat häntä lopettamaan, mutta tutkija ei vaiennut. Hän päätti päinvastoin kirjoittaa avoimen kirjeen Iranin korkeimmalle uskonnolliselle johtajalle Ali Khameneille.

— Kaikki päätökset Iranissa ovat hänen käsissään. Vain hän voi muuttaa asioita, Alipour perustelee.

Valtion tiedusteluväki oli pian tutkijan kannoilla. Hänen kotiaan valvottiin ja tavaroitaan pengottiin. Häntä painostettiin julkiseen anteeksipyyntöön, jollei hän tahtoisi kuolla onnettomuudessa.

Alipour irtisanottiin 2013, ja hänen vaimonsa halusi avioeron. Vaimon isä oli uskonnollinen johtaja, joka vaati Alipourin teloittamista väittäen, että tämä olisi ollut uskoton ja syyllistynyt jumalanpilkkaan.

— Ystäväni kehottivat minua pakenemaan Iranista.

Edinburgin yliopisto kutsui Alipourin vierailulle, ja myöhemmin hän sai viisumin Alankomaihin. Nykyisin hän työskentelee Amsterdamin Vrije Universiteitissa.

— Länsimaissa on omat akateemisen vapauden ongelmansa, mutta asioista voidaan kuitenkin keskustella julkisesti ja ilman pelkoa, Alipour sanoo.

Hän uskoo muutokseen Iranissa, kun aika nykyjohtajista jättää.

— Nuoret iranilaiset eivät usko fundamentalismiin. He suhtautuvat uteliaasti maailmaan, tutkija toteaa.