Tuomas M.S. Lehtonen Jyväskylän yliopiston kunniatohtoriksi

Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan dosentti ja alumni Tuomas M.S. Lehtonen vihitään elokuussa Jyväskylän yliopiston kunniatohtoriksi.

Tuomas M.S. Lehtonen on Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran pääsihteeri. Hän väitteli tohtoriksi Helsingin yliopistosta 1996 keskiajan latinankielisestä runoudesta. Hän on Helsingin yliopiston Euroopan historian dosentti. Hänelle on myönnetty Valtion tiedonjulkistamispalkinto 1998. Lehtonen on toiminut muun muassa Renvall-instituutin johtajana (2000–2004) ja suomalaisen tiedeyhteisön kehittäjänä. Lehtosella on runsaasti yhteyksiä Jyväskylän yliopistoon paitsi SKS:n kautta myös omien tutkimushankkeidensa myötä.

Lehtosen promovointi kunniatohtoriksi on samalla arvonanto myös Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralle sen merkittävästä panoksesta suomenkielisen tieteellisen tutkimuksen julkaisemisessa sekä suomalaisen kulttuuriperinnön tallentamisessa Kansanrunousarkistoon. SKS on merkittävä humanistisen tutkimuksen julkaisija ja useat sen julkaisusarjat on luokiteltu Julkaisufoorumissa.

Jyväskylän yliopisto vihkii elokuussa 13 uutta kunniatohtoria. Jyväskylän yliopiston yhdeksäs varsinainen, koko yliopiston yhteinen promootioakti sekä promootiokulkue järjestetään lauantaina 13.8.2016, ja promootioon liittyviä juhlallisuuksia järjestetään koko viikonlopun ajan.

Yliopiston tiedekunnat promovoivat kunniatohtoriksi henkilöitä, jotka ovat ansioituneet työelämässä, yhteiskunnallisissa tai tieteellisissä tehtävissä. Promootioon odotetaan myös suurta määrää promovoitavia maistereita ja tohtoreita.

"Kunniatohtoriksi promovoiminen on yliopiston kunnianosoitus merkittävästä työstä yliopiston tai yhteiskunnan hyväksi. Olen ilahtunut, että yliopiston tiedekunnat ovat valinneet promovoitaviksi näin arvovaltaisen joukon yliopistollemme tärkeitä henkilöitä", toteaa rehtori Matti Manninen

Tuomas M.S. Lehtonen 375 humanistia -sivustolla

Jyväskylän yliopiston tiedote: Jyväskylän yliopisto vihkii 13 kunniatohtoria