Tuleva hallitus kampittaa tutkimusta

Rehtori Jukka Kola on pöyristynyt tuoreen hallitusohjelman koulutusleikkauksista.

– Hallitus haluaa tehdä Suomesta koulutuksen kärkimaan ja nostaa tutkimuksen laatua ja vaikuttavuutta. Rajut leikkaukset koulutuksesta viestivät kuitenkin aivan päinvastaista, rehtori Jukka Kola sanoo.

Leikkaukset ovat vakava uhka tutkimuksen ja opetuksen laadulle ja sen myötä kansalliselle menestykselle ja kilpailukyvylle. Hallitus aikoo jäädyttää yliopistoindeksin, leikata muun muassa Suomen Akatemian ja Tekesin tutkimusrahoitusta sekä lopettaa Helsingin yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston apteekkikompensaation.

Leikkauslinja jatkuu jo toista hallituskautta

Kokonaisuudessaan yliopistoihin kohdistuvat noin 500 miljoonan euron leikkaukset. Korkeakouluilta leikattiin jo edellisellä hallituskaudella 200 miljoonaa euroa. Sen seurauksena esimerkiksi Helsingin yliopisto on jo joutunut vähentämään henkilöstöään 500 hengellä eläkkeelle siirtymisten ja tehtävien täyttämättä jättämisen kautta.

"Hallitus haluaa tehdä Suomesta koulutuksen kärkimaan ja nostaa tutkimuksen laatua ja vaikuttavuutta. Rajut leikkaukset koulutuksesta viestivät kuitenkin aivan päinvastaista."

Rehtori Kola huomauttaa, että leikkaukset näyttävät kohdistuvan erityisen kovalla kädellä Helsingin yliopistoon, vaikka se on ainoa suomalaisyliopisto maailman sadan parhaan yliopiston joukossa.

Hän ihmettelee, miksi hallitus leikkaa laadukkaimmasta tutkimuksesta.

Vuoteen 2020 mennessä Helsingin yliopistoon kohdistuvat yli 83 miljoonan euron leikkaukset tulevan ja edellisen hallituskauden päätösten takia. Se vastaa 17 prosentin leikkausta yliopiston valtionrahoituksesta.

Rakenteita kannattaa rikkoa

Kola on tulevan hallituksen kanssa samaa mieltä siitä, että yliopistojen pitää tehdä nykyistä enemmän yhteistyötä ja profiloitua omille vahvuusalueilleen.

– Leikkaukset ovat niin suuria, että pelkästään juustohöyläämällä yliopistot eivät tästä urakasta selviä, vaan kovia päätöksiä on edessä. Rakenteelliset muutokset tapahtuvat kuitenkin hitaasti, eivätkä ne onnistu samassa tahdissa kuin vaaditut leikkaukset. Rakenteelliset muutokset on tehtävä yliopistojen laatuarviointien perusteella, hän korostaa.

"Leikkaukset pitäisi kohdistaa niin, etteivät ne syö tulevaisuutta."

Hän muistuttaa, ettei suomalaisyliopistojen rahoitus muutenkaan ole maailman huippua, ja vähät resurssit jakautuvat nyt monelle pienelle toimijalle.

Rehtori Kola ymmärtää, että tässä taloustilanteessa lähes kaikkien on osallistuttava leikkaussavottaan.

– Leikkaukset pitäisi kuitenkin kohdistaa niin, etteivät ne syö tulevaisuutta, hän huomauttaa.