Tiedonjulkistamisen palkinnot Mikael Fogelholmille ja Heikki Ojalle

Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnot on myönnetty professori Mikael Fogelholmille, professori Heikki Ojalle ja Helsingin yliopiston alumnille tutkija, psykologi Perttu Immoselle.

Opetus- ja kulttuuriministeriö jakoi tänä vuonna kahdeksan Tiedonjulkistamisen valtionpalkintoa. Ne juhlistavat menestyksekästä tieteellisen, taiteellisen tai teknologisen tiedon levittämistä. Kaksi niistä tuli Helsingin yliopiston professoreille ja yksi alumnille.

Ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm sai palkinnon esimerkillisestä työstään tieteellisen tiedon levittäjänä ja puolustajana. Hän on osallistunut vuosien ajan ruokaa ja terveyttä koskeviin julkisiin keskusteluihin ja nostanut tutkimustietoa kokemusasiantuntijoiden suositusten rinnalle. Fogelholm onkin nykyisin yksi Suomen tunnetuimmista ja arvostetuimmista ravitsemuksen asiantuntijoista.

Uutuuskirjoistaan palkittiin sekä tähtitieteen professori Heikki Oja että tutkija, psykologi Perttu Immonen. Immonen on Helsingin yliopiston alumni ja palkittu parhaasta pro gradusta vuonna 2014.

Heikki Ojan teos Universumi kuvaa maailmankaikkeutta ja universumia ja kertoo tähtitieteen viimeisimmistä saavutuksista. Kirja etenee lähiavaruudesta galaksimaailmaan ja luo avaruuden ilmiöistä kattavia kokonaiskuvia. Lisäksi se esittelee tähtitieteen tuoreimpia tutkimusaiheita kuten pimeää ainetta.

Immosen kirja Suomen rahvaan historia. Kolmen suvun historiaa keskiajalta 1800-luvulle puolestaan kokoaa yhteen arjen ja tavallisten suomalaisten historiaa. Se kertoo kolmen eri puolilla Suomea asuvan suvun tarinat värittäen niitä tapausesimerkein. Ihmisten kohtalot heijastelevat eri aikakausien suuria tapahtumia kuten nuijasotaa ja kirkon tiukan puhdasoppisuuden aikaa.

Tiedonjulkistamisen valtionpalkintoja on myönnetty vuodesta 1968 alkaen. Palkinnot ovat kunnianosoituksia tuoreimpien tieteellistä tietoa levittävien teosten tekijöille ja pitkäjänteistä tieteen popularisointia tehneille henkilöille. Saajia voi ehdottaa kuka vain. Jakamisen ehtona on, että tutkimustietoa on pyritty levittää muillekin kuin tieteentekijöille.

Muut palkinnonsaajat ovat professori Kaisa Häkkinen, diplomi-insinööri Sisko Loikkanen, kirjastonhoitaja Kari Vaijärvi, Hyvän sään aikana -teoksen kirjoittajat ja Propagandan lumo -teoksen kirjoittaja toimituspäällikkö Joonas Pörsti.

Lue myös palkinnonsaajien esittelyt Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan verkkosivuilla:

Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto 2018: Mikael Fogelholm puolustaa tutkittua ravitsemustietoa
Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto 2018: Heikki Oja järjestelee Universumin
Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto 2018: Perttu Immonen kirjoittaa ruohonjuuritason historiaa