Tiedekulmasta kuoriutuu tieteen kohtaamispaikka

Helsingin yliopiston peruskorjausikään ehtinyt entinen hallintorakennus muuttuu kaikkien yliopistolaisten taloksi ja koko kansan kohtaamispaikaksi. Uusi Tiedekulma valtaa rakennuksen alimmat kerrokset, ylemmät vuokrataan Reaktorille ja Unisport jatkaa kellarikerroksissa.

Yliopisto avasi Tiedekulman ensimmäistä kertaa Helsingin designpääkaupunkivuonna 2012. Tiedekulma toi huippututkimuksen kaikkien kaupunkilaisten ulottuville ja oli huikea menestys. Siitä lähtien Tiedekulma on ollut osa yliopistoa.

– Aiemmat kokemukset kannustivat jatkamaan toimintaa. Uusi Tiedekulma tulee muodostamaan keskustakampuksen sydämen ja kokoamaan yliopistolaiset ja yhteiskunnan eri toimijat tieteen äärelle, kertoo Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola.

– Tavoitteena on lisätä tieteen vaikuttavuutta ympäröivässä yhteiskunnassa ja löytää uusia keinoja kansainväliseen tiedeviestintään. Uudistuksessa korostuu entistä voimakkaammin yliopiston yhteistyö ulkoisten sidosryhmien kanssa.

Tiedettä palveluna

– Kehitimme uuden Tiedekulman palvelukonseptin yhdessä yliopistolaisten, lukuisten sidosryhmien ja kaupunkilaisten kanssa, kertoo yliopiston markkinointipäällikkö Tanja Paananen.

Tulevan Tiedekulman käyttäjien tarpeiden, toiveiden ja jopa haaveiden selvittäminen oli yksi projektin keskeisistä tavoitteista.

– Pohdimme esimerkiksi, voisiko tiede olla palvelu, miten saamme opiskelijat, tutkijat ja yhteistyökumppanit työskentelemään ja oppimaan yhdessä? Ja miten Tiedekulman toiminta tukee parhaiten yliopiston strategian toteutumista?

Tiedekulman kehitystyö jatkuu edelleen. Tällä viikolla järjestetään henkilökunnan ja opiskelijoiden työpajoja. Marraskuussa hanke jalkautuu myös kampuksille.

Kadulle aukeavia tiloja

Uudistunut rakennus kannustaa monitieteisiin kohtaamisiin opiskelun ja työn merkeissä ja mahdollistaa monipuolisen tekemisen.

Hallintorakennuksen betoniarkkitehtuuri uudistetaan rohkeasti avaamalla tiloja suoraan kadulle ja käyttämällä alakerroksissa puuta ja luonnonkiveä. Uudistamissuunnitelman takana on arkkitehtuurikilpailun kautta valikoitunut JKMM Arkkitehdit, joka tunnetaan muun muassa Sanghain maailmannäyttelyn Kirnusta ja Seinäjoen kaupunginkirjastosta.

Rakennustyö tehdään suomalaisittain melko uudella tavalla, allianssihankkeena, josta vastaavat tilaaja Helsingin yliopisto, pääurakoitsija SRV Rakennus Oy ja suunnittelija Arkkitehtitoimisto JKMM Oy.

Uuden Tiedekulman avajaisia vietetään syksyllä 2017.

Vaikuttava vuokralainen

Helsingin yliopisto löysi mieleisensä yhteistyökumppanin suomalaisesta Reaktorista, joka vuokraa rakennuksesta viisi ja puoli kerrosta.

Reaktor on teknologiayritys, joka auttaa asiakkaitaan kasvamaan digitaalisessa maailmassa. Yrityksen asiakkaita ovat muun muassa Finnair, Supercell, HBO ja Michael Kors

– Reaktor on yliopistolle paljon muutakin kuin tulovirtaa lisäävä vuokralainen. Se on yritys, jonka kanssa tulemme tulevaisuudessa hahmottelemaan monipuolista yhteistyötä, sanoo rehtori Kola.