Tasavallan presidentti tutustui ilmaston ja metsän tutkimukseen Hyytiälän tutkimusasemalla

Sauli Niinistö keskusteli tutkijoiden ja opiskelijoiden kanssa ilmastonmuutoksesta.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö vieraili Helsingin yliopiston Hyytiälän metsäasemalla Juupajoella torstaina 27. kesäkuuta.

Niinistö tapasi aseman johtoa, tutkijoita ja opiskelijoita ja keskusteli heidän kanssaan muun muassa siitä, miten metsät vaikuttavat ilmastoon. Hän tutustui esimerkiksi asemalla tehtäviin mustahiilimittauksiin.

– Oli komea mittausasema, Niinistö totesi medialle myöhemmin iltapäivällä.

Vierailun isäntinä toimivat akateemikko Markku Kulmala, kansleri Kaarle Hämeri, vararehtori Sari Lindblom ja maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan dekaani Ritva Toivonen.

Hyytiälä on maatalous-metsätieteellisen tiedekuntaan kuuluva kansainvälinen mittausasema, joka keskittyy ilmakehän ja metsien tutkimukseen. Asema mahdollistaa metsätieteelliset kenttäkurssit ja tutkimuksen kenttäoloissa. Sen yhteydessä toimii myös Helsingin yliopiston fysiikan laitoksen ja Ilmakehätutkimuksen keskuksen SMEAR-mittausasema. Asema rekisteröi pienhiukkasia, kasvihuonekaasuja, ilmakemiaa, maaperää ja näiden kaikkien vuorovaikutusta.

Niinistön vierailu oli osa Pirkanmaalle suuntautuvaa maakuntamatkaa.