Rehtori Kola: Suomen avauduttava rohkeammin ulkomaailmaan

Rehtori Jukka Kola kaipaa Suomeen lisää kansainvälistä liikkuvuutta. Hän näkee sen mahdollisuutena parantaa suomalaista osaamista ja sitä kautta kansantalouden kilpailukykyä.

– Ei pelkästään yliopistojen, vaan myös Suomen menestys on kiinni siitä, miten avaudumme muulle maailmalle ja toimimme monikulttuurisena yhteiskuntana, Jukka Kola sanoi Helsingin yliopiston lukuvuoden avajaisissa tänään 1. syyskuuta.

– Helsingin yliopistolle kansainvälisyys on tärkeä menestystekijä, sillä haluamme ratkoa globaaleja ongelmia. Siihen tarvitsemme lisää tieteentekijöitä Suomen ulkopuolelta. Kansainvälisten opiskelijoiden ja tutkijoiden panos Suomen tulevaan menestykseen voi olla merkittävä, mikäli heidät saadaan jäämään Suomen työmarkkinoille. Osaajien integroinnin eteen kannattaa ja pitää tehdä työtä.

Suomen menestys on kiinni siitä, miten avaudumme muulle maailmalle ja toimimme monikulttuurisena yhteiskuntana.

Kola kuitenkin huomauttaa, ettei kansainvälisten huippututkijoiden rekrytointi ole itseisarvo, eikä ulkomaan kansalaisuus ole laadun tae saati oikotie nimityksiin.

– Tavoite on aina löytää parhaat kyvyt kaikkiin tehtäviin, kansalaisuudesta riippumatta. Kansainvälinen rekrytointi on Helsingin yliopistolle välttämättömyys siksi, että pelkkä kotimainen tarjonta ja taso eivät riitä kansainvälisessä kilpailussa. Huippututkijoiden rekrytoinnissa ratkaiseva houkutin on huippulaatuinen tutkimus. Se taas vaatii rahaa, Kola muistuttaa poliitikkoja.

Kola painottaa että myös omien tutkijoidemme ja opiskelijoidemme pitää päästä työskentelemään tai opiskelemaan ulkomailla entistä laajemmin.

Yksi hankaluus tutkijoiden liikkuvuudessa ovat monimutkaiset vero- ja sosiaaliturvajärjestelyt. Kola odottaa, että Suomen hallitus edistäisi aktiivisesti yhteistä lainsäädäntöä tutkijoiden sosiaaliturva- ja verotusasioiden selkeyttämiseksi EU:ssa.

Helsingin yliopiston opetus- ja tutkimushenkilöstöstä neljäsosa, tutkijatohtoreista eli post doc -tutkijoista kolmasosa ja professoreista 8 prosenttia on ulkomaalaisia.