Pekingin yliopiston vararehtori Tian Gang vierailulla Helsingin yliopistossa

Pekingin yliopiston vararehtori Tian Gang delegaatioineen keskusteli yliopiston johdon kanssa tutkimusyhteistyön uusista avauksista sekä tutustui Life Science -alan tutkimukseen Meilahden kampuksella.

– Rankingeissa sijoitumme Shanghain listalla molemmat jaetulle 57. sijalle, mikä on hauska yhteensattuma. On hienoa että yliopistomme tekevät maailmanluokan tutkimusta yhä enemmän myös yhdessä, totesi vararehtori Hanna Snellman toivottaessaan Pekingin yliopiston delegaation tervetulleeksi Helsingin yliopistoon Tiedekulmassa, yliopiston omassa olohuoneessa.

Yhteisiä julkaisuja on ilmestynyt mm. oikeustieteen alalla. China Law Centerin johtaja professori Ulla Liukkunen kertoi oikeustieteen yhteistyöstä erityisesti työoikeuden alalla. Tutkijoiden uusin yhteistyöhanke keskittyy transnationaaliseen oikeuteen ja kiinalaisten työntekijöiden asemaan Afrikassa.

Professori Tian Gangin delegaatio vieraili myös Meilahden kampuksella, jossa dekaani Risto Renkonen esitteli lääketieteellisen tiedekunnan toimintaa. HiLIFE:n ja sen yksiköiden toiminnasta kertoivat Biotekniikan instituutin johtaja, professori Olli Silvennoinen, FIMM:n johtaja professori Mark Daly sekä Neurotieteen tutkimuskeskuksesta akatemiaprofessori Eero Castrén. Ohjelmaan kuului myös kampuskierros sekä tutustuminen opiskelijoiden yritysyhteisöön Think Companyyn sekä Fimmiciin, lääketieteen tutkijoiden perustamaan Helsingin yliopiston spin off -yritykseen.

Uusi avaus Helsingin ja Pekingin yliopistojen välisessä yhteistyössä on kesällä 2019 käynnistyvä Life Science -alan kesäkoulu, joka pidetään vuorovuosin Helsingissä (2019) ja Pekingissä (2020). Ohjelmassa on mukana neljä terveyden tutkimuksen tutkijakoulun tohtoriohjelmaa, ja vetovastuussa Helsingin yliopistossa on tohtorikoulutuksen asiantuntija Erkki Raulo.

–Kesäkoulu verkottaa nuoria tutkijoita ja luo pohjaa laajemmalle yhteistyölle. Kesäkouluyhteistyön ohella edistämmekin myös post doc -tason yhteistyötä, Raulo sanoo.

Life Science -alan opiskelijat molemmista yliopistoista järjestävät jo joulukuussa ensimmäisen yhteisen seminaarin PKU:ssa. Samaan aikaan strategisista kumppanuuksista vastaava vararehtori Hanna Snellman vierailee ensimmäistä kertaa Pekingin yliopistossa.

Vararehtori Tian Gang tapasi vierailun aikana myös rehtori Jari Niemelän, joka iloitsee siitä, että yhteistyö PKU:n kanssa saa uusia konkreettisia toimintamuotoja.

– Kahden maailmanluokan yliopiston tiivistyvä yhteistyö lisää myös vaikuttavuuttamme globaalina toimijana, toteaa rehtori Niemelä.

Helsingin yliopisto ja Pekingin yliopisto (PKU) solmivat strategisen kumppanuuden vuonna 2015. Kumppanuudella tähdätään tieteellisiin läpimurtoihin usean eri alan tutkimusyhteistyön voimin.

Lisätietoja strategisesta kumppanuudesta kehittämispäällikkö Anna-Maria Salmi (anna-maria.salmi@helsinki.fi), kansainväliset asiat sekä Life Sciences -kesäkoulusta tohtorikoulutuksen asiantuntija Erkki Raulo (erkki.raulo@helsinki.fi), tutkimuspalvelut.