Obaman neuvonantajasta Helsingin yliopiston kunniatohtori

Maailman näkyvimpiin opettajankoulutuksen asiantuntijoihin lukeutuva Linda Darling-Hammond promovoidaan kunniatohtoriksi Helsingissä. Professori ylistää suomalaista opetusharjoittelukäytäntöä.

Stanfordin yliopiston kasvatustieteen professori Linda Darling-Hammondin lempiaiheita ovat kasvatuksen ja koulutuksen tasa-arvo sekä moninaisista vähemmistöistä syntyvä kulttuurinen rikkaus.

Presidentti Barack Obaman koulutuspoliittisena neuvonantajana toiminut Darling-Hammond on Yhdysvaltain koulutuspoliittisesti vaikutusvaltaisimpia henkilöitä, opettajankoulutuksen johtavia asiantuntijoita maailmassa ja pian myös Helsingin yliopiston kunniatohtori.

Hänet nimitetään kunniatohtoriksi perjantaina 23.5. yliopiston suuressa juhlasalissa, filosofisen tiedekunnan meneillään olevassa maisteri- ja tohtoripromootiossa, jota vietetään tänä vuonna 96. kertaa.

Räikeä epätasa-arvo

Darling-Hammond johtaa oman yliopistonsa käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa Stanford Center for Opportunity Policy in Education -keskusta, jossa hänet tunnetaan opetuksen laadun ja koulu-uudistuksen puolestapuhujana.

Yhdysvalloissa on kipeä tarve koulutuspolitiikan vahvoille asiantuntijoille. Koulutuksen räikeä eriarvoisuus näkyy vertailuissa muihin teollistuneisiin maihin, Darling-Hammond sanoo.

‒ Parhaat koulut keräävät parhaat oppilaat, huonoihin kertyvät huonoimmat. Haitari on suuri.

– Tarvitsemme uutta kansallista koulutuspolitiikkaa, joka antaa kouluille mahdollisuuden vastata 2000-luvun haasteisiin. Lapsista on pidettävä parempaa huolta. Miten käydä koulua, jos ei ole edes asuntoa?

Harjoittelukoulu kuin opetussairaala

Darling-Hammond pitää suomalaista opettajankoulutusta parhaana mallina maailmalla.

– Teillä kaikki opettajaksi opiskelevat tekevät opetusharjoittelun, mikä puuttuu amerikkalaisopiskelijoilta, hän kehuu.

– Harjoittelu lisää itsenäisyyttä ja ongelmanratkaisukykyä. Harjoittelukoulu on kuin opetussairaala lääketieteen kandeille, teorian ja käytännön yhdistelmä.

Tarkemmin Darling-Hammondin kasvatustieteellisistä ajatuksista pääsee kuulemaan Koulu Kaikkialla -hankkeen Learning from Each Other -seminaarissa, jossa professori pitää vierailuluennon videon välityksellä maanantaina 26.5.