Narsismin lumo ja tuho

Maan perii rehellisyys eikä loistava tulevaisuus.

Kolumni on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/04/16.

Länsimainen nykykulttuuri suosii menestyksestään ja vallastaan voimansa saavaa yksilöä. Narsistisen maailmankuvan globaalit seuraukset koettelevat finanssikriisin vuoksi maatamme vielä tänäänkin. Narsismin vaikutukset ovat kohtalokkaita myös akateemisessa maailmassa.

Karoliininen instituutti nimitti Paolo Macchiarinin regeneratiivisen lääketieteen yksikön johtajaksi väärien tietojen perusteella. Macchiarinin ryhmä julkaisi arvostetussa The Lancet-lehdessä erheellisiä tuloksia, ja huippukirurgi houkutteli kokeelliseen kirurgiaan potilaita, jotka eivät olisi sairautensa puolesta sitä vielä tarvinneet. NBC teki valovoimaisesta kirurgista dokumentin, joka sai katsojat hurmioon.

Jonkinlaisia epäilyjä Macchiarinin integriteetistä oli kuitenkin jo rekrytoinnin aikoihin. Epäilyjen vuoksi tehtiin ulkoinen selvitys, jonka jälkeenkään Karoliinisen johdon luottamus ei horjunut. Kun suuri puhallus lopulta paljastui, muiden muassa rehtori, tutkimusdekaani ja Nobel-komitean sihteeri erosivat. Karoliininen instituutti sai tahran maineeseensa.

Mitä seurauksia tästä on tiedeyhteisölle? Byrokratia lisääntyy: hakuprosesseissa vaaditaan todennäköisesti jatkossa ylioppilastodistuksista lähtien kaikki oikeiksi vannotut jäljenteet ja tiedelehdet alkavat edellyttää vielä paksumpaa pinoa lomakkeita, joilla varmistetaan, että kaikki on tapahtunut juuri niin kuin on kirjoitettu.

Loogisesta ajattelusta ei liene juuri hyötyä narsistin tunnistamisessa. Narsisti tahtoo saada omille haluilleen tyydytyksen vaikuttamalla tunteisiin, seuraamuksista välittämättä. Miten muuten voi käsittää NBC:n osaavan toimittajan hullaantuneen haastateltavaansa ja todella uskoneen, että paavi vihkisi hänet ja Paolon VIP-vieraiden — Obaman, Putinin, Clintonien ja Sarkozyn — todistaessa juhlaa? Romanssi mureni sulhasen patologiseen valehteluun, samoin kuin sittemmin mureni myös Macchiarinin tieteellinen maine.

Byrokratia ei estä epärehellisyyttä, jos yhteiskunnan perusarvot eivät ole kohdallaan. Moraalin ulkoistaminen ei korvaa sisäsyntyistä moraalia, jonka mukaan maan perii rehellisyys eikä loistava tulevaisuus. Narsisti hurmaa jatkossakin, joten tiedeyhteisön kannattaisi muokata maaperää, jossa narsismin siemen ei kukoista.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston professori, anestesiologian erikoislääkäri ja Hyksin kipuklinikan ylilääkäri.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa Yliopisto-lehti ja rakastu tieteeseen.