Miina Sillanpää -tunnustus professori Heikki Hiilamolle

Miina Sillanpään Seura on myöntänyt vuoden 2017 tunnustuksen yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta professori Heikki Hiilamolle merkittävänä hyvinvointipolitiikan, erityisesti perhepolitiikan sekä eriarvon ja köyhyyden tutkijana ja asiantuntijana.

Tunnustuksen perustelujen mukaan Helsingin yliopiston professori Heikki Hiilamon tapa sanoittaa yhteiskunnan tilaa ja politiikkatoimenpiteiden vaikutuksia tarjoaa tärkeitä herätteitä niin päätöksentekoon kuin julkiseen keskusteluun.

Heikki Hiilamo on laajalti eri tahojen arvostama yhteiskunnallinen toimija, perusteluissa todetaan. Valtiotieteellisessä tiedekunnassa sosiaalipolitiikan professorina toimiva Hiilamo on ensimmäinen mies, joka saa kyseisen tunnustuksen.

Tunnustus jaettiin Miina Sillanpään Seuran järjestämässä seminaarissa ”Järjestöt – yhteiskunnan kivijalka vai katoava voimavara?” torstaina 28.9.2017.

Hiilamon erikoisalaa ovat viime vuosina olleet sote-asiat, ja tämän tiimoilta hänet palkittiin myös vuonna 2016 tiedonjulkistamisen valtionpalkinnolla.

Kuluvana vuonna Hiilamo on toiminut vierailevana professorina Oslon yliopistossa.

Sillanpää oli ensimmäinen naisministeri

Miina Sillanpää -tunnustus myönnetään yhteisölle tai henkilölle yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta Miina Sillanpään hengessä perhe-, tasa-arvo- ja sosiaalipolitiikan alueella, pitkäaikaisesta ja tuloksellisesta työskentelystä heikossa asemassa olevien ryhmien hyväksi, työskentelystä naisten aseman edistämiseksi tai työskentelystä perheiden, äitien, lasten ja vanhusten hyväksi tai hyvinvointityön tutkimuksen, koulutuksen sekä julkaisutyön alueella.

Pääosan Miina Sillanpään työurasta muodosti kansanedustajan tehtävä. Hän oli kansanedustajana vuosina 1907-1948. Uran huippukohtana oli apulaissosiaaliministerin tehtävä Väinö Tannerin hallituksessa vuosina 1926-27. Sillanpää oli Suomen ensimmäinen naisministeri.

Lisätietoja:

Miina Sillanpään Seura,