Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta palkitsi väitöskirjan, opettajan ja vuoden vaikuttajan

Väitöskirjapalkinto 2016 ojennettiin Andres Lõhmukselle. Hyvä Opettaja -palkinnon sai Pauli Lappi ja vuoden vaikuttaja -palkinnon Metsäylioppilaiden Osuuskunta Uniforst.

Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta jakaa vuosittain palkinnon parhaalle opettajalle, parhaan väitöskirjan tekijälle ja vuoden vaikuttajalle. Palkinnot jaettiin tiedekunnan illallistilaisuudessa 12. lokakuuta.

Vuoden vaikuttaja -palkinto ojennettiin Metsäylioppilaiden Osuuskunta Uniforstille, joka on metsäylioppilaiden vuonna 2013  perustama osuuskunta. Uniforst toimii linkkinä opiskelijoiden, ulkoisten sidosryhmien ja yliopiston välillä. Sen toiminta perustuu työvoiman vuokraukseen ja erilaisiin projekteihin.

Uniforst on osallistunut esimerkiksi tiedekunnan markkinointiin, metsätieteiden laitoksen sidosryhmätapaamisten järjestämiseen ja pro gradu -toimeksiantojen välittämiseen. Se on luonut mahdollisuuden monille asiakkailleen tavata yliopistolaisia työn parissa, ja jo sadat opiskelijat ovat sen kautta saaneet oman alansa työkokemusta.

Tiedekunnan Hyvä Opettaja -palkinto myönnettiin yliopistonlehtori Pauli Lapille taloustieteiden laitokselta. Palkintopäätöksessä todetaan, että Pauli Lappi kokeilee uusia opetustapoja ja suunnittelee opetuksensa aidosti opiskelijan lähtökohdista. Hän on myös parin viime vuoden aikana oma-aloitteisesti ja ennakkoluulottomasti uudistanut opetusta ja kehittynyt opettajana valtavasti. Pauli Lappi on oikeasti kiinnostunut oppimistuloksista ja siitä, että opiskelijat sisäistävät asiat.

Viime vuonna hyväksyttyjen väitöskirjojen joukosta parhaaksi nousi Andres Lõhmuksen mikrobiologian alaan kuuluva Helper component-proteinase and coat protein are involved in the molecular processes of potato virus A translation and replication. Palkinnon suuruus on tuhat euroa.