Lahjoitus auttoi tutkimaan miten kuvat muokkaavat historiaa

Eemeli Hakoköngäs on yksi Helsingin yliopiston Tiedesäätiön nimikkopaikkatutkijoista. Myös Tiedesäätiö perustuu lahjoitusvaroihin, joiden kokonaisuudella tuetaan vuosittain satojen tutkijoiden, asiantuntijoiden ja opiskelijoiden työtä.

Sosiaalipsykologi Eemeli Hakoköngäs tutkii, miten kuvia käytetään menneisyyttä koskevan tiedon tuottamiseen. Kuva voi vaikuttaa enemmän kuin tuhat sanaa, sanotaan. Käsityksemme vaikkapa Suomen historiasta ei ole muovautunut vain lukemiemme tekstien pohjalta

— Kuvat, joita historiasta on valikoitu eteemme, muokkaavat mielikuviamme merkittävästi ja usein tekstiä salavihkaisemmin, väitöstutkija Eemeli Hakoköngäs sanoo.

Hakokönkään väitösurakka on puolivälissä. Aikataulussa hän on pysynyt toistaiseksi hyvin.

— Tiedesäätiön nimikkopaikalla minulla on ehkä paras mahdollinen tilanne, minkä väitöskirjantekijä Suomessa voi saada, Hakoköngäs kiittää.

Stipendiaatteja ja lahjoituksia juhlistetaan 27.4.

Yli 150 miljoonan euron lahjoitusvarojen kokonaisuus on merkittävä tuki tieteelle ja opiskelulle Helsingin yliopistossa. Vappuviikolla vietetään Lahjoita tänään -tempausta sekä juhlistetaan apurahoja ja lahjoitusrahastoja.

- Tiedesäätiön 23 nimikkopaikkatutkijan lisäksi meillä on yli 100 lahjoitusvaroilla tuettavaa professuuria ja muuta tehtävää. Jaamme vuosittain apurahoja ja stipendejä 600 000 euroa yli 200 tutkijalle ja opiskelijalle sekä useita miljoonia tukea erilaisille tutkimus- ja opetushankkeille, avaa kansleri Thomas Wilhelmsson lahjoitusvarojen merkitystä.

Stipendiaattien, lahjoittajien, kumppaneiden ja yliopistolaisten juhlaa vietetään 27.4.2016.

- Olen iloinen kaikkien apurahoja ja stipendejä saaneiden puolesta. Kun yliopisto ja yhteiskunta ovat kohdanneet taloudellisesti vaikeita aikoja, on erityisen tärkeää luoda tulevaisuudenuskoa uran alkuvaiheessa oleville opiskelijoille ja tutkijoille, Wilhelmsson pohtii.

Yliopistolla samana päivänä näkyvä Lahjoita tänään - tempaus kutsuu yliopistolaiset ja yliopiston ystävät keskustelemaan ja viemään viestiä lahjoitusvarojen merkityksestä.

Lahjoitukset rakentavat yhteistyötä

Kansleri Wilhelmsson vetää yliopiston 375-juhlavuoden kynnyksellä julkistettuna Tekoja maailman parhaaksi -varainhankintakampanjaa. 25 miljoonan euron lahjoitustavoite täyttyi huhtikuussa 2016 ja mukaan on tullut yli 1500 lahjoittajaa.

– Lahjoittajat ovat vastanneet yliopiston kutsuun hyvin. Säätiöt, yksityishenkilöt ja yritykset ovat osoittaneet arvostavansa Helsingin yliopistoa ja yliopistossa tehtävää työtä, kiittää kansleri Wilhelmsson.

Yliopisto tuplaa varainhankinnan tavoitteen tulevalla strategiakaudella 2017–2020. 50 miljoonan euron saavuttamiseksi on opeteltava uutta, ja yliopisto aloittaa myös kansainvälisen varainhankinnan.

– Varainhankinta on tullut yliopistolle jäädäkseen. Haluamme olla keskellä yhteiskuntaa, ja varainhankinta on yksi tapa viedä yliopiston viestiä ja yhdessä tekemistä eteenpäin, katsoo kansleri Wilhelmsson tulevaisuuteen.

Lahjoittamisen lisäksi kampanjaan voi tulla mukaan esimerkiksi viemällä viestiä, järjestämällä oman tempauksen Lahjoita tänään –päivänä tai lisäämällä profiilikuvaan Ajattelen, siis lahjoitan –kampanjatunnuksen.

Helsingin yliopiston tiedesäätiö perustettiin vuonna 1990 vietetyn Helsingin yliopiston 350-vuotisjuhlan kunniaksi ja perustuu suurelta osin yli 200 yritykseltä ja julkisyhteisöltä saatuihin lahjoituksiin. Se edistää ja tukee nuorten tieteenharjoittajien tutkimustyötä Helsingin yliopistossa. Lue Eemeli Hakokönkään haastattelu kokonaisuudessaan Tiedesäätiön sivuilta>>

Tutustu Lahjoita tänään -päivään >>

Lue lisää Ajattelen, siis lahjoitan –kampanjasta ja kampanjakasvojen näkökulmista sivistyksen ja koulutuksen puolesta >>