Kriittisen ajattelun soihdunkantaja

Helsingin yliopiston vuoden 2015 alumniksi on valittu Yleisradion Moskovan kirjeenvaihtaja Marja Manninen.

Vuoden alumniksi 2015 valitun kirjeenvaihtaja Marja Mannisen mielestä suomalainen koulutusjärjestelmä opettaa onnistuneesti kriittistä ajattelua.

­– Kriittinen ajattelu on kuin suojakilpi informaatiosodassa. Tämä johtaa velvollisuuteen kertoa totuus riippumatta siitä, miellyttääkö se kuulijoita, Manninen toteaa.

Näin ei Mannisen mukaan ole Venäjällä ja Ukrainassa, joiden tilannetta hän työkseen seuraa.

Kriittinen ajattelu on kuin suojakilpi informaatiosodassa. Tämä johtaa velvollisuuteen kertoa totuus riippumatta siitä, miellyttääkö se kuulijoita.

– Vaikka koulutustaso Ukrainassa ja Venäjällä on korkea, ei siellä kouluteta ajattelemaan kriittisesti. Siksi ylhäältä annettu tieto otetaan totuutena. Ihmiset ovat molemmilla puolilla yhtä helposti manipuloitavissa, Manninen arvioi.

Vuoden alumniksi Manninen valittiin juuri siksi, että hän on viime aikoina käyttänyt työssään näkyvästi yliopistossa saamaansa koulutusta ja kriittistä ajattelua.

Pitkä ura toimittajana

Manninen on työskennellyt toimittajana yli 40 vuotta. Moskovan kirjeenvaihtajana hän on toiminut vuodesta 2010. Venäjää Manninen ryhtyi opiskelemaan 38-vuotiaana iltalukiossa.

Manninen aloitti opinnot Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa vuonna 1972, mutta toimittajan työt veivät mukanaan jo pari vuoden opintojen jälkeen. Manninen valmistui lopulta vuonna 1989.

Helsingin yliopiston alumniyhdistys myöntää Vuoden alumni -arvonimen vuosittain henkilölle, joka on toiminnallaan ja esimerkillään tukenut ja edistänyt akateemista arvostusta omalla alallaan.

Marja Manninen

• syntynyt Sippolassa, ylioppilas Inkeroisten yhteiskoulusta 1972
  • valtiotieteen maisteri 1989, graduaiheenaan ”Nuoret uutis- ja ajankohtaisohjelmien katsojina”
  • aloitti työuransa toimittajana paikallislehdessä 1973, eteni maakuntalehden toimittajaksi ja edelleen radiotoimittajaksi Yleisradioon (YLE) 1978
  • Tukholman Ruotsin radion suomenkielisten lähetysten toimittaja vuosina 1982-83
  • radiouutistoimittaja Helsingissä ja Ajankohtaisen kakkosen toimittaja Tampereella 1983-86
  • valtakunnallisten televisiouutisten toimittaja 1986-90
  • vuodesta 1990 alkaen YLE:n tv-uutisten aluetoimittajana Lappeenrannassa tehtävänä Kaakkois-Suomen sekä Karjalan kannaksen ja Pietarin alueiden tapahtumien seuraaminen. Aloitti venäjän kielen opiskelun 1991.
  • Suomen Kuvalehden journalistipalkinto 2007
  • YLE:n Moskovan kirjeenvaihtaja vuodesta 2010 lähtien