Helsinki Challenge -tiedekilpailun viisi finalistia valittu

Helsingin yliopiston järjestämän kansainvälisen tiedepohjaisen kilpailun viisi finalistijoukkuetta on valittu. Joukkueet kilpailevat 375 000 euron palkinnosta, joka jaetaan marraskuussa.

Palkinto kannustaa kehittämään tiedepohjaisia ideoita ja innovaatioita, joilla on yhteiskunnallista merkitystä. Tavoitteena on löytää ratkaisuja suurin haasteisiin ja tulevaisuuden hyvinvointiin.

Helsinki Challenge tiedekilpailun kansainvälinen tuomaristo valitsi loppukilpailuun viisi joukkuetta:

Helsinki sleep factory
Joka toisella nuorella on unen säätelyyn liittyviä pulmia ja 15 prosenttia kärsii vakavista uniongelmista. Nuori voisi kuitenkin kantaa vastuuta oman unensa laadusta, jos hänellä olisi saatavilla tietoa vuorokausirytmistään ja tarpeistaan. Helsinki Sleep Factory kehittääkin motivoivaa ja voimaannuttavaa virtuaalista uniohjelmaa. Sovellukseen kuuluu uniavatar ja unipäiväkirja. Se myös esittelee rentoutumisharjoituksia, kuten mindfulness-pohjaisia tekniikoita. Nuoret kuuluvat lisäksi uniyhteisöön, jossa jaetaan uneen liittyviä kokemuksia.

Moralities of Intelligent Machines
Edessämme on uusi älykkäiden laitteiden aikakausi. Moralities of Intelligent Machines -tiimi selvittää, millaisia moraaliin liittyviä odotuksia ihmiset kohdistavat robotteihin. Tiimin tutkimus hyödyttäisi tekoälyn kanssa työskentelevää teollisuutta. Robottien moraalipsykologiaa koskeva tieteenala on täysin uusi, vaikka yhteiskuntamme kamppailee jo nyt siihen liittyvien kysymysten kanssa. Kenen syy esimerkiksi on, jos hoivarobotti antaa vahingossa tappavan annoksen lääkettä?

NEMO – Natural emotionality in Digital Interaction
Digitaalisia järjestelmiä ei ole suunniteltu ymmärtämään inhimillisiä tunteita ja vuorovaikutusta. Ongelmaa yritetään ratkaista esimerkiksi rajoittamalla lasten ruutuaikaa, mutta se hoitaa vain oireita eikä pureudu ongelman syihin. NEMO – Natural emotionality in Digital Interaction -joukkue aikoo luoda kokonaan uuden digitaalisen empatian tutkimusalan, johon kuuluisi heti alusta lähtien käytännön sovellusten kehittäminen. Tiimi haluaa myös luoda maailmanlaajuisen liikkeen, joka rikastaisi kaiken digitaalisen viestinnän vuorovaikutusmahdollisuuksia – ja kehittäisi samalla koko internetiä tunneilmaisultaan laadukkaammaksi.

SafePreg
Terveyssuositusten mukaan raskaana olevien pitäisi välttää lakritsia, koska se nostaa verenpainetta ja kasvattaa ennenaikaisen synnytyksen riskiä. SafePreg -tiimi osoitti, että lakritsissa oleva ainesosa, glykyrritsiini, voi vahingoittaa myös sikiön kehitystä. Glykyrritsiiniä on löydetty Suomessakin yli neljästäsadasta tuotteesta, kuten yrttiteestä, jäätelöstä, kekseistä ja makeisista. Elintarvikkeissa on glykyrritsiinin lisäksi lukematon määrä muitakin sikiölle haitallisia aineita. Tiimi haluaa levittää tietoa haitallisista aineista raskaana oleville naisille ympäri maailmaa.

Biodiversity now
Luonnon monimuotoisuus heikkenee jatkuvasti taloudellisen toiminnan takia, mutta keinot sen pysäyttämiseen ovat usein hampaattomia ja suunniteltu vain kaikkein harvinaisimpien elinympäristöjen ja lajien suojeluun. Biodiversity Now -joukkue aikoo kehittää maailman ensimmäisen toimivan hyvitysmarkkinamekanismin estämään monimuotoisuuden vähenemistä. Siinä biodiversiteettiä tuhoavat yritykset joutuisivat korvaamaan aiheuttamansa haitan ostamalla vastaavia biodiversiteetin parannuksia maanomistajilta. Tiimi lainaa alkuperäisen idean kansainvälisestä päästökaupasta, mutta aikoo välttää sen ongelmat.

Seminaari ja juhlagaala 12.–13.11.

Marraskuun 12.– 3. päivänä Helsingin yliopiston juhlavuosi huipentuu Science for a Better World -seminaariin ja juhlagaalaan. Helsinki Challenge -kilpailun finalistit esittäytyvät yleisölle viimeisen kerran 12.11. ja kilpailun palkinto jaetaan 13.11.

Helsinki Challenge -kilpailu on osa Helsingin yliopiston 375-juhlavuotta.

Finalistijoukkueiden tarkempi esittely ja tuomariston perustelut
Helsinki Challenge -kilpailu

Yhteyshenkilöt:
Helsinki Challenge-kilpailun projektipäällikkö Ira Leväaho, ira.levaaho@helsinki.fi, tel. +358 50 505 8152

Tiimien yhteystiedot:

Helsinki Sleep Factory
tiimin vetäjä Anu-Katriina Pesonen, anukatriina.pesonen@helsinki.fi. tel. +358 40 754 4942
Moralities of Intelligent machines
tiimin vetäjä Michael Laakasuo, michael.laakasuo@helsinki.fi, tel. +358 44 518 1521
SafePreg
tiimin vetäjä Katri Räikkönen, katri.raikkonen@helsinki.fi, tel. +358 40 512 1469
NEMO – Natural emotionality in digital interaction