Helsingin yliopisto nousi sijalle 107 QS-yliopistovertailussa

Helsingin yliopisto on vertailussa paras suomalainen ja neljänneksi paras pohjoismainen yliopisto.

Helsingin yliopisto on arvioitu maailman 107. parhaaksi yliopistoksi kansainvälisessä QS-rankingsissa. Viime vuonna Helsingin yliopisto oli vertailussa sijalla 110, eli nousua on kolme sijaa.

Suomen yliopistoista Helsingin yliopisto on edelleen ykkönen ja pohjoismaisista neljänneksi paras kuten viime vuonna. Euroopassa sijoitus oli 36, jossa on parannusta kaksi sijaa.

Koko yliopistovertailun paras on kahdeksatta vuotta peräkkäin yhdysvaltalainen Massachusetts Institute of Technology (MIT). Rankingin kärjessä ovat yhä USA:n ja Britannian yliopistot, mutta keskimäärin näiden maiden yliopistojen sijoitukset ovat heikentyneet. Pohjoismaiden paras on Kööpenhaminan yliopisto, jonka sijoitus maailmassa on 72.

QS-rankingissa on kuusi mittaria: akateeminen maine, työnantajien arvioima maine, tutkimusten viittausten määrä suhteessa akateemisen henkilökunnan määrään, opis­ke­li­ja/​opet­ta­ja-suh­de­lu­ku, ulkomaisen henkilökunnan ja opiskelijoiden osuus.

Mainetutkimukset perustuvat maailmanlaajuiseen kyselyyn tutkijoille ja työnantajille. Niiden uusimmat tiedot ovat tämän vuoden keväältä. Mainetutkimusten paino QS-rankingissa on suuri, yhteensä 50 prosenttia. Tutkimusten viittaustiedot perustuvat Elsevierin Scopus-tietokantaan.

Helsingin yliopiston sijoitus parani kummassakin mainetekijässä ja tärkeässä tutkimusten vaikuttavuutta kuvaavassa viittausindikaattorissa. Laskua oli opis­ke­li­ja/​opet­ta­ja-suh­de­lu­vussa sekä ulkomaisten opiskelijoiden ja henkilökunnan osuudessa.

QS Rankings on yksi tunnetuimmista kansainvälisistä yliopistovertailuista.

Lue li­sää:

Helsingin yliopiston sijoitukset ja tietoa yliopistorankingeista

QS World University Rankings -tulokset