Helsingin yliopisto jo lähellä maailman 50 parhaan yliopiston joukkoa

Helsingin yliopisto nousi sijalle 56 tänään julkaistussa Shanghain yliopistovertailussa. Sijoitus parani 11 sijaa viime vuodesta.

Sijoitus on yliopiston paras Shanghain yliopistovertailun 14-vuotisessa historiassa. Edellisen kerran ennätys tehtiin viime vuonna.

Merkittävä tekijä Helsingin yliopiston nousuun tänä vuonna on parannus eniten siteerattuja tutkijoita mittaavassa HiCi-indikaattorissa.

Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola iloitsee hyvästä ja vakaasta etenemisestä tässä kansainvälisessä vertailussa.

– Tämä on mukava alku uudelle lukuvuodelle. Tämänkin tuloksen takana on osaavan ja sitoutuneen henkilöstömme ansiokas työ. Sitä kautta syntyy kansainvälisesti korkealaatuinen tutkimus, opetus ja oppiminen. Se näkyy edukseen myös tällaisissa vertailuissa.

Katseet kansainvälisille kentille

Jukka Kola toteaa, että kisa kansainvälisessä yliopistokentässä on kovaa. Monet maat kuten Ruotsi ja Saksa sekä Aasian isot valtiot panostavat vahvasti yliopistoihin ja tutkimukseen ylipäänsä.

– Tällaisessa tilanteessa menestyminen tulee varsin haasteelliseksi, kun meillä voimavaroja leikataan ja vieläpä erityisin täsmäiskuin laadukkaimmasta yliopistosta. Laadusta leikkaaminen haittaa koko kansakunnan hyvinvointia ja kansantalouden kilpailukykyä.

Kola pelkää, että leikkaukset tulevat aikanaan näkymään vertailutuloksissa. Voi olla vaikeaa pitää edes yksi Suomen yliopistoista sadan parhaan joukossa.

– Me aiommekin entistä enemmän panostaa yhteistyöhön ja työnjakoon kotimaassa ja etenkin kansainvälisten kumppaniemme kanssa, esimerkiksi LERU-yliopistojen ja Pekingin yliopiston. Samoin kansainvälisen rahoituksen hankkiminen korostuu entisestään, niin EU:sta kuin kansainvälisistä säätiöistä, koska kotimaista perusrahoitusta on leikattu meiltä niin jyrkästi.

Pohjoismaiden kolmas

Pohjoismaisten yliopistojen joukossa Helsingin yliopisto sijoittui kolmanneksi. Edellä olivat vain Kööpenhaminan yliopisto (30.) ja Karoliininen instituutti (44.). Viime vuonna edellä olivat vielä Oslon ja Uppsalan yliopistot.

Suomen yliopistoista Helsingin yliopisto on ainoana maailman sadan parhaan joukossa. Seuraavana tulee Itä-Suomen yliopisto, joka ylsi sijoille 301–400. Aalto-yliopisto, Oulun yliopisto ja Turun yliopisto ovat sijoilla 401–500.

Vertailussa ensimmäisen sijan sai jälleen yhdysvaltalainen Harvard. Maailman 20 parhaan yliopiston joukossa oli Yhdysvaltojen ulkopuolelta vain viisi yliopistoa.