Helsingin yliopisto jälleen maailman sadan parhaan yliopiston joukossa

Helsingin yliopisto on jälleen ainoa suomalaisyliopisto maailman sadan parhaan yliopiston joukossa tänään julkaistussa Shanghain yliopistovertailussa. Tällä kertaa sen sijoitus oli 67:s, jossa parannusta viime vuoteen oli peräti kuusi sijaa.

Sijoitus on yliopiston paras Shanghain yliopistovertailun 13-vuotisessa historiassa. Helsingin yliopisto on vertailun perusteella parempi kuin 99,6 prosenttia maailman 17 000 yliopistosta.

– Haluamme pysyä maailman huippuyliopistojen joukossa ja nostaa tasoamme edelleen, mutta se olisi totisesti helpompaa ilman Suomen hallituksen nimenomaan Helsingin yliopistoon kohdistamia mittavia budjettileikkauksia, kansainvälisten asioiden päällikkö Markus Laitinen sanoo.

Amerikkalaisyliopistot ylivoimaisia

Pohjoismaisista yliopistoista Helsingin yliopisto oli viidenneksi paras, eurooppalaisista 20:s ja ei-englanninkielisistä yliopistoista 17:s. Viidensadan parhaan yliopiston joukkoon ylsivät Suomesta myös Oulun ja Turun yliopistot sijoille 301–400. Aalto-yliopisto, Itä-Suomen yliopisto ja Jyväskylän yliopisto päätyivät puolestaan sijoille 401–500.

Maailman parhaaksi yliopistoksi arvioitiin jälleen yhdysvaltalainen Harvard. Yhdysvallat hallitsi muutenkin kärkikymmenikköä, eikä kahdenkymmenen parhaan yliopiston joukkoon mahtunut kuin neljä yliopistoa Yhdysvaltojen ulkopuolelta. Paras ei-englanninkielinen yliopisto oli Zürichin teknillinen yliopisto sijalla 20.

Shanghain lista kokonaisuudessaan