Yli 13 000 suomalaista elämäkertaa on nyt luettavissa verkossa ilmaiseksi

Henkilöhistoriallisen tiedon löytyminen samasta paikasta helpottaa tutkijoiden työtä, mutta palvelu kiehtoo myös tavallisia nettisurffaajia.

Suomalaisten elämäkertoja kokoava, linkittävä ja visua­lisoiva tietämysverkko, Biografiasampo, on julkaistu verkossa kaikille avoimena. Palvelu perustuu Suomen historian keskeisten henkilöiden, kuten taiteilijoiden ja talousvaikuttajien, mutta myös tavallisten ihmisten elämäkerroille. Yhteensä niitä on 13 100.

Henkilöhistoriallisen tiedon löytyminen samasta paikasta helpottaa tutkijoiden työtä. Tavalliselle netti­surffaajalle kiehtovan palvelusta tekevät erilaiset visualisoinnit ja verkostoanalyysit.

Biografiasammosta voi vaikkapa tutkia, millaisen yhteyksien verkon arkkitehti Eliel Saarisen elämäkerrassa mainitut muut henkilöt muodostavat.

Elämäkartoista selviää, missä eri merkkihenkilöt ovat syntyneet ja kuolleet. Tällä tavalla piirtyvistä elämänlangoista voi huomata, että Suomen suuriruhtinaskunnan sotilaat olivat pappeja kansainvälisempiä, sillä he liikkuivat elämiensä aikana kohti Etelä-Euroopan maita.

Myös elämäkerroissa käytettyä kieltä voi tutkia. Itsenäisyyden ajan kansanedustajien elämäkertojen analyysissä paljastuu, että sanat ”perhe” ja ”lapsi” ovat yleisiä naisten elämäkerroissa, mutta miesten elämäkerroissa niitä ei juuri mainita.

Palvelun ovat kehittäneet Helsingin yliopiston digitaalisten ihmistieteiden keskus HELDIG, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja Aalto-yliopisto.

Tekoäly voi seuloa suuresta, linkitetystä tietoaineistosta yllättäviä yhteyksiä. Ilmiötä kutsutaan serendipiteetiksi. Lähdekritiikki on silti paikallaan. Verkostoanalyysien perustana ovat aineiston elämäkertojen väliset linkit. Artikkelien kirjoittajat ovat voineet viitata niissä henkilöihin, jotka eivät tunteneet toisiaan.

Uutinen on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/10/18.