Professori Riho Grünthal Tarton yliopiston kunniatohtoriksi

Professori Riho Grünthal on nimitetty Tarton yliopiston kunniatohtoriksi. Hänen tutkimusalueitaan ovat suomalais-ugrilaiset, erityisesti itämerensuomalaiset kielet, eri ikäisten kielten ja kieliyhteisöjen muutos sekä kielikontaktit. Vuonna 1632 perustettu Tarton yliopisto juhlii tänä vuonna vironkielisen yliopisto-opetuksen 100-vuotistaivalta.

Helsingin yliopistossa opetetaan Viron kieltä ja kulttuuria laajasti ja monipuolisesti. Tarton yliopiston tiedotteen mukaan Riho Grünthalilla on ollut merkittävä rooli viron opetuksen jatkuvuudessa sekä vierailevien professorien ja luennoitsijoiden mahdollistamisessa. Riho Grünthal tekee läheistä yhteistyötä virolaisten koulutus- ja tutkimuslaitosten, erityisesti Tarton yliopiston kanssa. Hän on opettanut kursseja virolaisissa yliopistoissa ja tohtoriohjelmissa, ohjannut graduja ja väitöskirjoja tarttolaisten tutkijoiden kanssa sekä Tarton että Helsingin yliopistossa ja toiminut vastaväittäjänä.

Tarton yliopiston tutkijat kuvaavat Riho Grünthalia hyväksi kollegaksi, jonka tieteelliseen asiantuntemukseen ja tuotteliaisuuteen voi luottaa.

Helsingissä Grünthal johtaa kielentutkimuksen tohtoriohjelmaa ja toimii suomalais-ugrilaisten kielten ja kulttuurien tieteenalavastaavana sekä Suomalais-Ugrilaisen Seuran esimiehenä.

– Kunniatohtorius on todella hieno tunnustus ja upea, kannustava ele kollegoilta. Sain sen myötä tilaisuuden osallistua myös vironkielisen Tarton yliopiston komeisiin satavuotisjuhliin. Arkinen aherrus tieteen parissa jatkuu juhlavissa ja kiitollisissa tunnelmissa!