Professori Ebba Witt-Brattström: Svenska Litteratursällskapet voisi ottaa ohjat Ruotsin akatemialta

Nobelin kirjallisuuspalkintoa jakava Ruotsin akatemia yrittää palauttaa uskottavuutensa. Jotta se onnistuisi, koko instituution täytyy uudistua.

Skandaali Ruotsin akatemiassa nousi julkisuuteen vuosi sitten: 18 naista — yhtä monta kun akatemiassa on jäseniä — kertoi Dagens Nyheterissä joutuneensa seksuaalisen ahdistelun ja väkivallan uhriksi. Tekijänä oli niin sanottu kulturprofilen, mies, jolla oli tiiviit yhteydet Ruotsin akatemiaan.

Esiin tuli myös epäilyksiä akatemian varojen väärinkäytöstä ja korruptiosta. Osa jäsenistä ei enää halunnut osallistua kokouksiin vaan boikotoi akatemiaa.

Tänä vuonna Ruotsin akatemia päätti jättää kirjallisuuden Nobelin myöntämättä. ”Kulttuuriprofiili” Jean-Claude Arnault tuomittiin kahden vuoden vankeuteen raiskauksesta. Akatemia valitsi kaksi uutta jäsentä. Ensi vuonna akatemian on määrä jakaa kaksi kirjallisuuden Nobelia. Selvitystyö akatemian toimintatavoista on meneillään.

VAARALLINEN KERHO

Pohjoismaisten kielten professori Ebba Witt-Brattström Helsingin yliopistosta on seurannut Ruotsin akatemiaa lähietäisyydeltä. Hänellä on ollut työhuone akatemiassa yli 30 vuoden ajan. Witt-Brattström on tutkijanuransa ohella tunnettu kirjailija ja kulttuurivaikuttaja Ruotsissa. Hän oli pitkään naimisissa akatemian jäsenen, kirjailija Horace Engdahlin, kanssa.

Miltä akatemian tilanne näyttää?

— Ruotsin akatemia on vaarallinen instituutio, joka ei kuulu moderniin demokraattiseen yhteiskuntaan. Se on patriarkaalinen, sisäänpäin lämpiävä kerho, joka perustuu feodaaliseen järjestelmään, Witt-Brattström painottaa.

Yksi ongelmakohdista on elinikäinen jäsenyys. Akatemian keski-ikä on 70 vuotta ja vanhin jäsen on 94.

— Akatemia on muuttumassa geriatriseksi osastoksi.

LUKSUKSESTA VAIKEA LUOPUA

Ruotsin akatemian jäsenten komiteatienestit voivat nousta 40 000 euroon vuodessa, minkä lisäksi moni jäsenistä nauttii verottomista apurahoista ja edullisista asunnoista Tukholman vanhassa kaupungissa.

— Jäsenyyden luksuseduista voi olla vaikea luopua.

Naiset ovat jo pitkään saaneet olla varuillaan akatemian tilaisuuksissa.

— Kaikki näkivät muun muassa Arnault'n käytöksen, mutta kukaan ei puuttunut seksistiseen kulttuuriin.

UUSI JOHTO SUOMESTA?

Miten Ruotsin akatemiaa voisi tuulettaa kunnolla?

— Vanhan kuninkaallisen instituution pitäisi syntyä uudelleen. Toimintatavat voisivat olla samanlaiset kuin tieteellisessä Svenska Litteratursällskapetissa Suomessa.

SLS:n kirjallisuuspalkintojen ehdokkaat valitsee riippumaton elin, joka koostuu ulkopuolisista asiantuntijoista. Päätöksen palkintojen saajista tekee tieteellinen johtokunta, jonka jäsenet vaihtuvat säännöllisin väliajoin.

— Svenska litteratursällskapet voisi ottaa kokonaan ohjat Ruotsin akatemialta. Kaikki perustuu luottamukseen. Tällä hetkellä Ruotsin akatemialla ei sitä ole.

Uutinen on julkaistu Yliopisto-lehden Mitä nyt -palstalla numerossa Y/08/18.