Mediaprofessori luennoi paperista ja pilvestä

Professori John Durham Petersin mielestä suomalainen mediakulttuuri on kokeilunhaluista.

Sana ”maailma” hurmasi mediatutkija, professori John Durham Petersin. Nyt hän aikoo oppia lisää suomea.

– Maailmassa yhdistyy kaksi kiinnostavaa sanaa, maa ja ilma, professori ihastelee.

Valmiiksi Peters puhuu latinaa ja yli kymmentä muuta kieltä. Hänen kotimaansa on Yhdysvallat, mutta haastattelu tapahtuu saksaksi. Saksalainen mediatutkimuskin kiinnostaa Helsingin yliopiston tutkijakollegiumiin vasta palkattua Petersiä aivan erityisesti.

Niin ikään suomalaiselle viestintäkulttuurille riittää kiitosta.

– Suomalainen media on erittäin avoin uusille kokeiluille. Täällä ei arastella yhtä paljon kuin kotimaassani.

Syyskuussa kymmenkuukautisen vierailupestinsä aloittanut Peters pitää 24.10. kaikille avoimen avajaisluennon – englanniksi. Hän puhuu sekä viestinnän muutoksista uuden teknologian aikakaudella että median käsitteen muutoksesta. Mitä uutta kulttuuriin syntyy, kun median käsite laajenee ja paperin rinnalle muodostuu pilviä?

Petersin pysyvä oppituoli on Iowan yliopistossa, viestinnän ja kansainvälisten opintojen alalla, minkä lisäksi hän on toiminut vierailevana professorina useissa Euroopan maissa. Tohtoriksi hän väitteli Stanfordissa.

Peters on kirjoittanut kirjoja ja kymmeniä artikkeleita muun muassa viestinnän filosofiasta ja historiasta sekä kulttuurihistoriasta. Hän käsittelee töissään median suhdetta paitsi teknologiaan myös juridiikkaan ja uskontoon. Petersin artikkeleita on käännetty muun muassa albaniaksi, bulgariaksi, kiinaksi, liettuaksi, ranskaksi ja saksaksi.

Tervetuloa Petersin luennolle ”Of Paper, Clouds. and Other Media” 24.10. klo 15:15 tutkijakollegiumiin!