Kun maailma antaa naisille äänen, se on puolet rikkaampi

Naiset kautta historian ovat uskoneet pystymiseensä ja osaamiseensa, vaikka heidät on työnnetty sivuun julkisesta vaikuttamisesta ja heidän toimintamahdollisuuksiaan on rajoitettu usein julmallakin tavalla. Miten heidät saadaan mukaan?

Dosentti, yliopistotutkija Päivi Salmesvuori korostaa koulutuksen merkitystä.

– Jo 1400-luvulla laajasti opiskellut filosofi ja runoilija Christine de Pisan sanoi, että jos tytöt saisivat samanlaisen koulutuksen kuin pojat, saataisiin paljon enemmän hyvää ja osaamista yhteiskunnan ja ihmiskunnan käyttöön. Koulutuksen puolesta puhui myös Minna Canth.

Myös vallasta syrjäytetyt vähemmistöt tulee Päivi Salmesvuoren mukaan saada mukaan vaikuttamaan. Suositus ei riitä vaan tarvitaan oikeudenmukaisuuteen tähtääviä poliittisia ratkaisuja.

Millä lailla maailma olisi parempi paikka, jos naiset ja vähemmistöt saisivat vaikuttaa siihen tasaveroisesti? Kuuntele Päivi Salmesvuoren haastattelu.