Kävelylle yliopiston taidehistoriaan

Helsingin yliopiston kampuksilla on järjestetty Taidehistoriallisia kävelykierroksia jo 15 vuoden ajan. Kesän 2015 uutuus on Suomen ainoa italialaisen renessanssin ja antiikin kuvanveistotaidetta esittelevä kokoelma.

Helsingin yliopiston Taidehistorialliset kävelykierrokset viettävät tänä kesänä merkkivuottaan, kun ensimmäisestä kävelykierroksesta on tullut kuluneeksi 15 vuotta. Juhlavuotta vietetään sopivasti samana vuonna, jona Helsingin yliopisto juhlii omaa 375-vuotista historiaansa.

Tällä hetkellä kävelykierroksia järjestää filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos. Alun perin ajatus kävelykierroksista on kuitenkin lähtenyt taidehistorian oppiaineesta.

– Taidehistoriaan on aina liittynyt kansansivistyksellinen näkökulma. Kävelykierrosten tarkoituksena on ennen kaikkea se, että ihmiset saisivat tietoa ja näkisivät ympäristönsä eri tavalla kuin ennen, kierrosten koordinaattori Sisko Pajari kertoo.

Oppaina taidehistorian opiskelijat

Kävelykierroksia opastavat yliopiston taidehistorian opiskelijat, jotka pääsevät samalla kartuttamaan omaa työkokemustaan. Mirja Nevalainen on ollut kävelykierroksilla mukana niiden alusta asti, sekä oppaana että koordinaattorina.

– Kierroksille tulee usein mukaan mielenkiintoisia ihmisiä, joilta saattaa kuulla monenlaisia tarinoita, ja samalla oppii myös itse uutta. Olen kuullut muun muassa, että yliopistossa olisi ollut aikoinaan putka huonosti käyttäytyville opiskelijoille, Nevalainen sanoo.

Erikoisuutena yliopiston veistokuvakokoelma

Suosittujen kävelykierrosten joukkoon lisätään vuosittain uusi kohde. Tänä vuonna vuorossa on yliopiston veistokuvakokoelma.

– Kierros tarjoaa mahdollisuuden päästä tutustumaan ainutlaatuiseen kokoelmaan klassisia veistoksia, Sisko Pajari sanoo.

Veistokuvakokoelma on Suomen ainoa antiikin ja italialaisen renessanssin kuvanveistotaidetta esittelevä kipsikokoelma.

Taidehistoriallisia kävelykierroksia järjestetään 7. syyskuuta asti kaikilla Helsingin yliopiston kampuksilla sekä vanhalla ylioppilastalolla. Kierrokset ovat maksuttomia ja kaikille avoimia. Kierroksia järjestetään tilauksesta myös ryhmille.

Taidehistorialliset kävelykierrokset