Arkeologiset yleisökaivaukset Inarissa

Vapaaehtoiset voivat osallistua II maailmansodan aikaisen saksalaisen sotilassairaalan tutkimuksiin

Vapaaehtoiset ovat tervetulleita osallistumaan II maailmansodan aikaisen kohteen kaivauksiin Inarissa elokuun ensimmäisellä viikolla  (1.-5.8.). Tutkimuskohteena ovat Lapin sodassa vuonna 1944 tuhotun saksalaisen sotilassairaalan rauniot Inarissa.  Kaivaukset järjestää Helsingin ja Oulun yliopistojen "Lapin synkkä kulttuuriperintö"-projekti ja Saamelaismuseo Siida.

MIKSI KOHTEENA ON SAKSALAINEN SOTILASSAIRAALA?

“Projektimme pyrkii ymmärtämään saksalaisten sotilaallisen läsnäolon materiaalisiin jäänteisiin liitettyjä moninaisia kulttuurisia arvoja ja merkityksiä. Monitieteinen tutkimusryhmänne arvioi Pohjois-Suomen II maailmansodan aikaisen kulttuuriperinnön merkittävyyttä osana Lapin alueen laajempaa historiallista, kulttuurista ja ympäristöllistä vuorovaikutusta”, sanoo projektin johtaja, professori Vesa-Pekka Herva (Oulun yliopisto).

Arkeologi Oula Seitsonen (Helsingin yliopisto) lisää: “Toisen maailmansodan sairaala-alueita ei ole aiemmin tutkittu arkeologisesti Suomessa, eikä sen puoleen muuallakaan Euroopassa. Konfliktiarkeologiset tutkimukset ovat yleisimmin keskittyneet sotilaallisempiin kohteisiin, kuten puolustusasemiin ja sotilas- sekä vankileireihin. Tiedämme haastatteluista, että saksalaisten sotilaiden lisäksi paikalla hoidettiin myös Inarin kyläläisiä, ja kohde onkin tärkeä osa paikallista kulttuuriperintöä. Paikkakuntalaiset ovat tunteneet kohteen aina, mutta kulttuuriperintöviranomaisilla ei ollut kohteesta mitään tietoa ennen vuotta 2015.”

OSALLISTUMINEN

”Osallistujamäärä on rajoitettu sen varmistamiseksi, että kaikki vapaaehtoiset saavat mahdollisimman hyvän kokemuksen ja huolellisen perehdytyksen kaivaukseen. Paikat täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä eli on tärkeää rekisteröityä niin pian kuin mahdollista, jos haluaa osallistua!”, kertoo museologian yliopistonlehtori Suzie Thomas (Helsingin yliopisto).

Aiempi arkeologinen kaivauskokemus ei ole tarpeen ja kaikenikäiset vapaaehtoiset voivat osallistua (alle 16-vuotiaat huoltajan seurassa).

Kaivamisen lisäksi tarjolla on asiantuntijoiden pitämiä yleisöluentoja, kierroksia ja muuta ohjelmaa. Osallistujien tulee rekisteröityä ilmoittautumislomakkeella.

Vapaaehtoisten täytyy järjestää oma majoituksensa (projekti voi tarvittaessa auttaa majoituksen järjestämisessä) sekä päivittäinen kulkemisensa kaivauspaikalle. On tärkeää, että vapaaehtoiset ilmoittavat tutkimusryhmälle mahdollisista sairauksista tai lääkityksistä, jotka voivat vaikuttaa hyvinvointiin kaivauksilla, sillä kaivaminen on fyysisesti kohtalaisen vaativaa.

Osallistujilla tulee olla voimassaoleva vapaa-ajan tapaturmavakuutus, joka kattaa mahdolliset henkilökohtaiset vahingot, sekä viimeisen 10 vuoden kuluessa annettu jäykkäkouristusrokote. Kaikkia osallistujia pyydetään myös allekirjoittamaan suostumuslomake osallistumisesta tieteelliseen tutkimukseen. Kaivauksiin osallistuminen maksaa 5 €/päivä tai 20 € koko viikko. Osallistumismaksu kattaa kaivauskulut, välineet ja päiväkahvit.

Ilmoittautumislomake

Lisätietoa sähköpostilla DarkHeritageLapland@gmail.com  tai puhelimitse +35850 448 7778 (Oula Seitsonen).

Tutustu projektin blogiin ja seuraa meitä Twitterissä @DarkLapland.