Yhteistyöllä uusi tutkimusalus Tvärminneen

Vuorineuvos Stig Gustavson ohjasi syntymäpäivätervehdyksensä, yhteensä 800 000 euroa, Helsingin yliopistolle. Gustavsonille ja Helsingin yliopistolle yhteisesti tärkeä asia on Itämeri-tutkimus.

Täyttäessään 70 vuotta viime vuonna vuorineuvos Stig Gustavson toivoi, että tervehdykset ohjattaisiin rahastoon, joka tukee tutkimusta Helsingin yliopistolla. Syntymäpäivälahjat johtivat lähes 800 000 euron suuruiseen lahjoitukseen. Myös syntymäpäiväkeräykseen osallistuneita lahjoittajia yhdistää kiinnostus Itämeri-tutkimukseen.

Helsingin yliopisto on päättänyt hankkia noin 1,7 miljoonan euron arvoisen uuden tutkimusaluksen Tvärminnen eläintieteelliselle tutkimusasemalle. Uusi alus on 16 metriä pitkä katamaraani, joka soveltuu rannikonläheiseen tutkimukseen. Katamaraani varustetaan tarkoituksenmukaisilla nostimilla ja vinsseillä ja nykyaikaisella näytteenottovälineistöllä. Lisäksi aluksella on tilaa enintään 30 hengen kurssi- ja tutkimusryhmille.

Uusi alus otetaan näillä näkymin käyttöön ennen vuoden 2017 loppua Suomen 100-vuotisjuhlan yhteydessä. Alus tulee merkittävästi parantamaan Tvärminnen mahdollisuuksia harjoittaa korkealaatuista ja nykyaikaista merentutkimusta rannikonläheisessä ympäristössä. Aseman nykyinen tutkimusalus Saduria ei enää täytä tämän päivän vaatimuksia nopeuden, paikannuksen ja nostovoiman suhteen. Uusi alus kasvattaa myös Suomen kapasiteettia rannikonläheisessä Itämeritutkimuksessa ja merentutkimuksessa kansanvälisellä huipputasolla.

Vuorineuvos Gustavsonin merkkipäiväkeräykseen osallistuneet lahjoittajat kutsuttiin torstaina 12. toukokuuta Tvärminneen tutustumaan eläintieteellisen asemaan ja Itämeri-tutkimukseen.

Lisätietoja:

Alf Norkko, Itämeritutkimuksen professori: alf.norkko@helsinki.fi, 050-5686766.