Uusi tutkimuskatamaraani Augusta kasvattaa kansainvälisen huipputason merentutkimusta

Hangossa sijaitseva Helsingin yliopiston Tvärminnen eläintieteellinen asema sai uuden tutkimusaluksen. Alusta tarvitaan korkeatasoista rannikonläheistä merentutkimusta varten.

Uusi alus on 18 metriä pitkä katamaraani, joka soveltuu erityisesti rannikonläheiseen merentutkimukseen. Alus on hankittu lahjoitusten ja valtion vastinrahaohjelman avulla, ja sen on rakentanut suomalainen Oy Kewatec AluBoat Ab Kokkolassa.

Alumiininen katamaraani pystyy kulkemaan matalissa vesissä ja soveltuu siksi rannikonläheiseen Itämeritutkimukseen. Katamaraani on varustettu tarkoituksenmukaisilla nostimilla ja vinsseillä ja nykyaikaisella näytteenottovälineistöllä. Lisäksi aluksella on tilaa 30 hengen kurssi- ja tutkimusryhmille sekä miehistölle. Katamaraani kulkee yli 20 solmun nopeudella ja päämoottorit on toimittanut Volvo Penta.

– On elintärkeää Tvärminnen tutkimustoiminnan kannalta, että meillä on hyvin varusteltu alus korkealaatuista ja nykyaikaista, rannikonläheistä merentutkimusta varten. Alus tulee merkittävästi parantamaan Tvärminnen mahdollisuuksia toimia yhtenä pohjoisen Itämerialueen tärkeimpiä tutkimusyksiköitä, sanoo Itämeriekologian professori Alf Norkko Tvärminnen eläintieteelliseltä asemalta.

– Uusi alus kasvattaa myös Suomen kapasiteettia rannikonläheisessä Itämeritutkimuksessa ja merentutkimuksessa kansanvälisellä huipputasolla. Alus tulee myös olemaan tärkeä osa meidän yhä tiiviimpää Baltic Bridge -yhteistyötä Tukholman yliopiston Itämerikeskuksen kanssa, Norkko jatkaa.

Alus sai nimekseen Augusta juhlatilaisuudessa 18. lokakuuta Helsingissä. Aluksen luovutti Tvärminnen tutkimusasemalle Helsingin yliopiston rehtori Jari Niemelä ja vuorineuvos Stig Gustavson. Aluksen kastoi aluksen kummi, rouva Maryelle Lindholm Gustavson.

Tutkimuskatamaraani on hankittu lahjoituksen ja valtion vastinrahaohjelman turvin. Täyttäessään 70 vuotta vuorineuvos Stig Gustavson toivoi, että tervehdykset ohjattaisiin rahastoon, joka tukee Itämeritutkimusta Helsingin yliopistolla. Tämän 800 000 euron lahjoituksen ja valtion vastinrahaohjelman avulla on nyt hankittu noin 1.9 miljoonan euron arvoinen tutkimuskatamaraani.

– Yliopistomaailman mittavia leikkauksia ajatellen tämä lahjoitus, sekä muut uudet yhteistyömuodot yksityisten lahjoittajien, säätiöiden ja elinkeinoelämän kanssa ovat erittäin arvokkaita, sanoo Norkko.

Tvärminnen eläintieteellinen asema kuuluu Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteelliseen tiedekuntaan. Merentutkimukseen erityisesti soveltuva asema sijaitsee Hankoniemellä ja se perustettiin vuonna 1902. Aseman pitkä historia tarjoaa hyvää taustatietoa pitkäaikaisten ympäristömuutosten tutkimiseen. Merentutkimus asemalla keskittyy Itämeren monimuotoisuuden ja ekosysteemin toiminnan välisiin yhteyksiin, sekä ihmisen toiminnan aiheuttamiin muutoksiin, kuten rehevöitymiseen ja ilmastonmuutokseen.

Oy Kewatec AluBoat Ab on erikoistunut vaativaan ammattikäyttöön tarkoitettujen alumiiniveneiden rakentamiseen ja kuuluu niiden johtaviin valmistajiin Pohjoismaissa. Telakka on kymmenien vuosien aikana toimittanut noin 300 työ- ja viranomaisvenettä mm. puolustusvoimille, pelastuslaitoksille, luotsilaitoksille ja poliisille. Kokkolassa toimiva