Uusi näyttely laittaa keskustelun ilmastonmuutoksesta uusiksi

Ilmasto muuttuu nyt ja se muuttuu nopeasti. Kotimaiset lajimme linnuista kasveihin reagoivat, ja uusia tulokkaita saapuu nopeammin kuin vuosituhansiin. Muidenkin kuin tutkijoiden on syytä ymmärtää, että ilmastonmuutoksessa ei ole mitään jossiteltavaa, sanoo Luomuksen johtaja, professori Leif Schulman. Helsingin yliopiston ilmastonmuutoksen tutkimukseen keskittyvä näyttely Muutosta ilmassa avautuu yleisölle Luonnontieteellisessä museossa lauantaina 21. marraskuuta – aivan Pariisin kansainvälisen ilmastokokouksen alla.

Näyttelyn pääosassa on tutkimus, jonka pohjalta esitellään nykyisen ja edellisten ilmastonmuutosten vaikutuksia pohjoiseen luontoon ja lajistoon. Pelkän toteamisen sijaan Muutosta ilmassa etsii keinoja ja ratkaisuja, joiden avulla voidaan sekä sopeutua ilmastonmuutokseen että hillitä sitä. Neljän vuoden työn tulos on samalla Luomuksen ja Helsingin yliopiston kantaaottavin näyttely.

– Tutkimuksen ansiosta tiedämme, että Etelä-Suomen keskilämpötila on kohonnut viimeisen jääkauden lopusta 5-6 astetta, ja se kohoaa saman verran vuosisadan loppuun mennessä, jollemme saa hillittyä alkanutta muutosta. Luvut ja seuraukset ovat niin hälyttäviä, että ilmastonmuutoksen tulisi näkyä ja kuulua kaikessa poliittisessa päätöksenteossa, Leif Schulman sanoo.

Muutosta ilmassa esittelee tiedettä ja tutkimustuloksia vaikuttavina visualisointeina. Tähtinä loistavat edellisen suuren ilmastonmuutoksen häviäjät valtavista villamammuteista jättiläishirveen ja luolaleijonaan sekä monet meille yhä tutut selviytyjät kuten susi ja ahma.

Mammuttien tie Luomukseen ja Helsingin yliopistoon on poikkeuksellinen, sillä ne on saatu lahjoituksena yrittäjä John Hartwallin johtamalta Jääkausi-Istiden-yhdistykseltä. Alkuperäinen tarkoitus oli rakentaa jääkausimuseo Sipooseen, mutta yhdistyksessä päädyttiin lopulta toteuttamaan näyttely yhteistyössä Luomuksen kanssa.

– Luonnontieteellisessä museossa mammutit tavoittavat laajimman mahdollisen yleisön. Tämä tuntui minusta parhaalta tavalta kertoa ihmisille jääkaudesta ja ilmastonmuutoksesta, Hartwall toteaa.

Muutosta ilmassa jää pysyväksi osaksi museon näyttelyitä. Näyttelyä päivitetään sitä mukaa kun tutkimustieto karttuu. Schulmanin mukaan ensi vuonna Luonnontieteellisen museon tavoitteena on tehdä uusi kävijäennätys.

– Uskon, että viidessä vuodessa miljoona kävijää on nähnyt mammutit, oppinut paljon uutta luonnontieteistä, ilmastonmuutoksesta ja alan tutkimuksesta sekä herännyt vaatimaan päättäjiltä toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Näyttely on osa Helsingin yliopiston 375-juhlavuoden ohjelmaa.

Lisätiedot ja tiedesisällöt
Luomuksen johtaja Leif Schulman
050 548 7692, leif.schulman@helsinki.fi
@Leif_Sch

Mammuttien tarina
Yrittäjä John Hartwall
0400 462 373, john.hartwall@k-hartwall.com

Mediayhteydet ja ennakkovierailut näyttelyyn
Tiedottaja Ville Korhonen
050 576 2960, ville.korhonen@helsinki.fi

Luonnontieteellinen keskusmuseo LUOMUS on Helsingin yliopiston erillislaitos, joka säilyttää ja ylläpitää luonnontieteellisiä kansalliskokoelmia sekä harjoittaa niihin liittyvää tutkimusta. Laajat kokoelmat koostuvat eläin-, kasvi-, sieni-, kivi- ja fossiilinäytteistä. Elävät kasvikokoelmat sijaitsevat kahdessa kasvitieteellisessä puutarhassa.

Luomuksen kokoelmiin pääsee tutustumaan kolmessa yleisökohteessa Helsingissä: Luonnontieteellisessä museossa sekä Kaisaniemen ja Kumpulan kasvitieteellisissä puutarhoissa.