Sosiaalinen vuorovaikutus herättää koiran huomion

Tuore tutkimus osoittaa koirien katselukäyttäytymisessä samankaltaisuuksia ihmisiin: sekä koirat että ihmiset katsovat mieluummin kuvia sosiaalista kehonkieltä ilmentävistä tilanteista kuin vastaavia kuvia, joista eleet puuttuvat. Lisäksi koirat katsovat enemmän ihmisten ja ihmiset enemmän koirien sosiaalisia eleitä. Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston lajeja vertaileva tutkimus julkaistiin Royal Society Open Science -tiedejulkaisussa syyskuun lopulla.

Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tiedekunnan sekä Aalto-yliopiston Perustieteiden korkeakoulun yhteisprojektissa tutkittiin katseenseurannalla, kuinka koirat katsovat kuvia sekä lajitoveriensa että ihmisten kohtaamisista. Tutkimus kuuluu professori Outi Vainion johtamaan CogniDOG-hankkeeseen, jossa selvitetään koirien kognitiivisia ominaisuuksia niiden katselukäyttäytymisen sekä muiden eläinystävällisten tutkimusmenetelmien perusteella.

Tutkimuksissa koirat katsoivat enemmän ihmisten kuin koirien vuorovaikutusta ja ihmiset taas enemmän koirien kuin ihmisten vuorovaikutusta. Tästä voi päätellä, että toisen lajin vuorovaikutuskuvat olivat kiinnostavampia. Voi myös olla, että toisen lajin vuorovaikutuksen tulkitseminen on kognitiivisesti vaativampaa ja vie enemmän aikaa kuin lajitovereiden vuorovaikutuksen tulkitseminen, joka luultavasti ymmärretään nopeammin.

”Kesyyntymisen myötä koiralle on saattanut valikoitua erityinen kiinnostus ihmisen sosiaalisia eleitä kohtaan ja kyky ymmärtää niitä”, toteaa tutkija Heini Törnqvist. ”Sosiaaliset eleet vangitsevat kuitenkin sekä ihmisten että koirien kiinnostuksen kohdelajista riippumatta”, tutkija Miiamaaria Kujala jatkaa.
Tutkimuksiin osallistui yhteensä 46 koiraa 19 eri rodusta (+ 3 sekarotuista), sekä 26 vapaaehtoista ihmistä. Koirat koulutettiin positiivisella vahvistamisella suorittamaan tutkimustehtävä itsenäisesti, ja ne osallistuivat tutkimukseen erittäin innokkaasti. Aiemmin sama tutkimusryhmä on havainnut, että koirat ovat kiinnostuneita erityisesti lajitovereidensa kasvoista ja katsovat tuttuja kasvoja tarkemmin kuin vieraita.

Artikkelista uutisoitiin amerikkalaisen Science-lehden uutissivustolla:

Linkki alkuperäiseen open access -artikkeliin: