Rakkaudesta karttoihin

Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija Mårten Boström suunnisti miesten sprintin maailmanmestariksi viime viikolla. Kiinnostus karttoihin vie miestä eteenpäin niin huippu-urheilussa kuin akateemisella urallakin.

Mårten Boströmin akateemisilla opinnoilla ja suunnistuksella on selkeä yhteinen nimittäjä: kartat.

– Olen aina ollut kiinnostunut kartoista.  Kun suunnistan aivan täysillä, auttaa minua paljon se, että olen piirtänyt karttoja itse. Karttoja tehdessä taas hyödyn siitä, että tiedän mitä kartan lukija todella tarvitsee.

Boströmin tutkimusala on geoinformatiikka. Paikkatietoa ja paikkatietojärjestelmiä tutkivalla tieteenalalla tehdään käytännössä usein karttoja.

Treenejä ja tutkimusta Taitavuorilla

Viime syksystä lähtien Boström on viettänyt paljon aikaa Helsingin yliopiston tutkimusasemalla Kenian Taitavuorilla. Erityisesti maantieteilijöitä ja biologeja palveleva tutkimusasema on ollut yliopiston omistuksessa vuodesta 2011. Tutkimusaiheaiheet vaihtelevat luonnon moninaisuudesta maaseudun tulevaisuuteen.

– Kenian lämmin ilmasto sopii minulle varsinkin talvisin. Vältyn tällöin harjoittelemasta Suomen pimeydessä. Kun herää aikaisin, ehtii tekemään kaikenlaista ennen kun varsinainen tutkimustyö alkaa.

Boströmin mielestä huippu-urheilu sopii mainiosti yhteen tutkimustyön kanssa.

– Tutkijan ei tarvitse istua toimistossa kahdeksasta neljään. Kun työ ei ole riippuvaista muista, voin aivan hyvin työskennellä myös iltaisin. Kollegoilleni olen kiitollinen siitä että he ovat olleet ymmärtäväisiä urheilu-uraani kohtaan. Samoin kuin siitä, että voin ilmaantua töihin juoksukengissä ilman että kukaan kiinnittää asiaan mitään huomiota.

Boström kertoo, että nyt harjoittelu saa vähäksi aikaa jäädä vähemmälle. Samaan hengenvetoon hän lisää: - Tähtään ensi vuoden maailmanmestaruuskisoihin Italiaan.