Nokia, Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto käynnistivät tutkimusyksikön datatieteen ja tietoverkkojen tutkimukseen

Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston uusi Nokia Center for Advanced Research (NCAR) -tutkimusyksikkö tekee tiivistä yhteistyötä maineikkaan Nokia Bell Labsin kanssa.

Nokia Center for Advanced Research -yksikössä tehtävän tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa teollisuudelle tärkeitä tutkimusongelmia, tehdä sekä perustutkimusta että soveltavaa tutkimusta näiden ongelmien ratkaisemiseksi ja mahdollistaa tutkijavaihto osallistuvien yliopistojen ja Nokian välillä.

- NCAR-tutkimusyksikön visiona on datavetoinen maailma, jossa miljardit esineet ja niiden yhteydet tuottavat valtavasti tietoa. Tähän liittyviä haasteita varten tarvitaan tietojenkäsittelytieteen eri osa-alueiden, kuten tietoverkkojen, kone-oppimisen, tietokantojen ja data-analytiikan yhdistämistä, sanoo professori Sasu Tarkoma Helsingin yliopistosta.

Uusi tutkimusyksikkö tekee yhteistyötä Nokia Bell Labs -tutkimuskeskuksen kanssa. Bell Labsin tunnettu tuotekehitys- ja tutkimusyksikkö syntyi vuonna 1925 osaksi yhdysvaltalaista puhelinyhtiötä, mutta siirtyi Nokian omistukseen vastikään.

Toiminta käynnistyi Nokian ja Helsingin yliopiston rahoituksella

Nokia teki NCAR-tutkimusyksikön perustamista varten Helsingin yliopistolle 150 000 euron lahjoituksen. Tämän lisäksi Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta tukee hanketta 100 000 eurolla.

Tutkimusyksikön perusrahoitusta käytetään avoimeen tutkimukseen. Tämän lisäksi yksikkö koordinoi tutkimusprojekteja.

Ensimmäiset hankkeet liittyvät esineiden Internetiä tukeviin verkkoteknologioihin, tulevaan 5G-verkkoarkkitehtuuriin, tehokkaisiin tietoliikenneprotokolliin ja verkon älykkyyden lisäämiseen.

NCAR-tutkimusyksikkö käynnistyi huhtikuun lopussa. Sen toimintaa koordinoidaan Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselta, ja sitä vetää professori Sasu Tarkoma.

Professori Antti Ylä-Jääski Aalto-yliopiston tietotekniikan laitokselta on NCAR-tutkimusyksikön varajohtaja.

Lisätietoja:

Nokia Center for Advanced Research -tutkimusyksikkö

Nokia Bell Labs

Professori, laitosjohtaja Sasu Tarkoma, Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos, 040 506 2163, sasu.tarkoma@helsinki.fi

Lue Bell Labsistä Kauppalalehden jutussa 6.6.2016. http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nobelisteja-liukuhihnalta-tuottava-be…

Ystävällisin terveisin
Minna Meriläinen-Tenhu, @MinnaMeriTenhu, 050 415 0316, minna.merilainen@helsinki.fi