Maailman siteeratuimmista tutkijoista 10 tulee Helsingin yliopistosta

Uudella Thomson Reutersin julkaisemalla viitatuimpien tutkijoiden listalla on 17 tutkijaa Suomesta. Heistä 10 tulee Helsingin yliopistosta. Thomson Reutersin Highly cited scientists -listalle nousevat ne tutkijat, joilla on sellaisia julkaisuja, jotka muodostavat kyseisenä vuonna ilmestyneistä artikkeleista 1 prosentin eniten viitatuista tiedeartikkeleista. Jotta listalle pääsee, pitää näitä julkaisuja tieteenalasta riippuen olla 11-15 kappaletta.

Vastikään julkaistulla Thomson Reuters -listalla eniten suomalaisia tutkijoita on geotieteissä. Mukana ovat geotieteiden maailmanlistan ykkönen fysiikan professori Markku Kulmala (@MarkkuKulmala1) ja hänelle nyt seuraa tekevät fysiikan professorit Veli-Matti Kerminen, Tuukka Petäjä (@PetajaTuukka) ja Douglas Worsnop. He kaikki  ovat Helsingin yliopiston ilmakehätieteen tutkijoita Kumpulasta.

Vahvan ilmakehätutkimuksen lisäksi Helsingin yliopistosta Thomson Reutersin listalla on myös kolmen miehen vahvuinen farmakologia ja toksikologia: professorit Janne T. Backman, Mikko Niemi ja Pertti J. Neuvonen.

Helsingin yliopistosta listalla ovat myös professorit Jaakko Kangasjärvi (kasvi- ja eläintiede), Markku S. Nieminen (kliininen lääketiede) ja Willem M. de Vos (mikrobiologia).

Listaykkönen aerosoli-ja ympäristöfyysikko Markku Kulmala on kansainvälisesti tunnettu ilmakehätieteen tutkija. Hänen artikkelinsa käsittelevät ilmakehän aerosolihiukkasia, pilviä ja ilmakehän ja biosfäärin vuorovaikutuksia. Kulmalan johtama työ on pioneeritutkimusta, joka on vähentänyt ilmastonmuutokseen liittyvää epävarmuutta luonnontieteessä.

Kulmala on toiminut kaksi kautta akatemiaprofessorina. Hän johtamansa ilmakehän koostumusta tutkiva ryhmä on valittu kolmesti kansalliseksi tutkimuksen huippuyksiköksi.

Thomson Reutersin sitaatioaineisto perustuu Thomson Reuters Web of Science- ja InCites-aineistoihin 10 vuoden ajalta.

Sen uusimmalla listalla on 17 tutkijaa Suomesta.

Seuraa keskustelua Twitterissä: #HighlyCited

Lisätiedot: Markku Kulmala, 040 596 2311, markku.kulmala@helsinki.fi, @MarkkuKulmala1