Kenialaisesta luonnonpuistosta julkaistiin kartta

Helsingin yliopiston Taitan tutkimusasemalla juhlittiin turismia, luonnonsuojelua ja aluesuunnittelua palvelevan kartan valmistumista.

Helsingin yliopiston maantieteilijät ja biologit ovat vuosia tutkineet ja kartoittaneet Taitan tutkimusaseman ympäristöä Keniassa. Seudulla sijaitsevasta luonnonsuojelualueesta valmistui nyt kartta, jonka yliopisto luovutti maaliskuun alussa kenialaisten käyttöön.

Kartta auttaa alueen käytön suunnittelussa ja johdattaa turistit luonnonpuiston kohteisiin herkkiä elinympäristöjä vahingoittamatta, tutkimusaseman johtaja Petri Pellikka kertoo. Myös tutkijat käyttävät karttaa apuna alueella liikkuessaan.

– Paikallisyhteistyö on aseman tutkimuksen kannalta ensiarvoisen tärkeää. Sen kautta asema toimii yliopiston globaalivastuun hengessä. Kartta on tästä tuorein esimerkki, Pellikka sanoo.

Myös luonnonsuojelualue – LUMO Community Wildlife Sanctuary – toimii yhteisöpohjaisesti.

– Se koottiin kolmesta karjatilasta luonnonsuojelualueeksi vuonna 2001 Euroopan Unionin rahoituksella. Pääsymaksujen ja hotellitoiminnan tuotto menee paikallisyhteisölle, Pellikka selittää.

Leijonia ja suunnistusmestari

Uusi kartta pohjautuu Taitan tutkimusaseman laajoihin paikkatietoaineistoihin. Sen vaatimista maastotöistä ja teknisestä toteutuksesta vastasi geotieteiden ja maantieteen laitoksen tohtorikoulutettava Mårten Boström, jonka maasto- ja karttataidot ovat suomalaisille penkkiurheilijoille vanhastaan tutut. Boström on suunnistuksen maailmanmestari reilun vuoden takaa.

Kartan digitaalinen versio mahdollistaa navigoinnin GPS-vastaanottimen avulla. GPS:lla voi myös dokumentoida leijonien ja muiden eläinten liikkeitä puiston eri osissa.

Kuinka vesi riittää?

Kartanluovutusseremoniassa niin Taita-Tavetan piirikunnan kuvernööri John Mruttu ja piirikunnan maa-asioista vastaava varakuvernööri Mary Ndiga Kibuka kuin yliopiston kansleri Thomas Wilhelmssonkin korostivat alueen pitkäjänteistä tutkimista ja kehittämistä.

Mruttun mukaan tutkimus tuottaa arvokasta tietoa muun muassa niukkojen vesivarojen riittävyydestä. Paikkatietojärjestelmät helpottavat olennaisesti myös piirikunnan luonnonvarojen arviointia ja toiminnansuunnittelua, Ndiga Kibuka sanoi.

– Vastavuoroisesti me yliopistolaiset pääsemme tekemään tutkimuksiamme suojelualueilla, Pellikka kertoo.

– Tällä hetkellä seuraamme erityisesti termiittejä ja norsuja. Vedenpuutteesta kärsivät norsut tuhoavat puita ja pensaita, mikä vähentää termiittien pääruokaa, puuainesta.

Juhlatilaisuudessa kartan luonnonpuistolle luovutti Petri Pellikka, ja tutkimusaseman neuvottelukunnan puheenjohtaja, professori Jouko Rikkinen allekirjoitti yhteistyösopimuksen LUMO:n kanssa.

Katso videot Taitan tutkimusasemalta