Kansainvälisen tieteen puolesta

Yrjö Jahnssonin säätiö lahjoitti 250 000 euroa Helsingin yliopiston 375-Tulevaisuusrahastoon 3.helmikuuta 2017. Lahjoituspäivämäärällä säätiö kunnioittaa perustajaansa Hilma Jahnssonia.

Yrjö Jahnssonin säätiö tukee suomalaista taloustieteellistä, lääketieteellistä ja terveystaloustieteellistä tutkimusta. Säätiö lahjoitti 250 000 euroa Helsingin yliopiston 375-tulevaisuusrahastoon yhteiskuntatieteelliselle koulutusalalle.

Yrjö Jahnssonin säätiö on aina pitänyt tärkeänä jatko-opintojen tukemista ja niihin kannustamista: 1970-luvulla säätiön aloitteesta Suomeen perustettiin ensimmäiset tohtorinkoulutusohjelmat kansantaloustieteeseen. Ne kohottivat merkittävästi suomalaisen taloustieteen tasoa.

— Kansainvälisyys on säätiössämme keskeistä. Kutsumme Suomeen huippuluennoitsijoita ja myönnämme apurahoja kansainvälisiin seminaareihin osallistumiseen, säätiön hallituksen varapuheenjohtaja Antti Suvanto sanoo.

— Vain kansainvälinen tiedeyhteisö voi mitata tutkimustemme arvon. Tällä lahjoituksellamme Helsingin yliopistolle me haluamme tukea sitä, että suomalainen tutkimus pysyisi jatkossakin kansainvälisen tieteen vauhdissa mukana.

Lahjoituspäivämäärä 3.2. on myös Yrjö Jahnssonin puolison, kouluneuvos Hilma Jahnssonin syntymäpäivä.

— Lahjoituspäivän valinnalla kunnioitamme ja tuomme esiin Hilma Jahnssonin merkitystä säätiölle. Hilma perusti säätiön miehensä kuoltua vuonna 1954, säätiön toiminnanjohtaja Elli Dahl kertoo.

Hilma Jahnsson määräsi säätiön kantamaan vain miehensä nimeä, mutta sen sosiaalinen eetos, koulutuksen näkeminen hyvinvoinnin takaajana ja kaikkien ulottuville saattaminen, oli vahvasti Jahnssonien yhteinen. Jo 1920-luvulla he perustivat omin varoinensa Suomeen kouluja.

— Hilma Jahnsson tiedosti koulutuksen arvon hyvin omakohtaisesti. Hän kasvoi vaatimattomissa oloissa, mutta kouluttautui vuonna 1917 juristiksi vasta kolmantena naisena Suomessa, Antti Suvanto kertoo.