Kansainvälinen toimittajaryhmä tutustui Suomeen ja yliopistoon

Nuorten toimittajien ryhmä tutustui Helsingin yliopistolla muun muassa suomalaisiin tapoihin, maan talouteen ja koulujärjestelmään. Ihailua herättivät vahvat hyvinvointirakenteet.

Kansatieteen professori Pia Olsson kuvailee 22:lle ulkomaiselle journalistille suomalaisia niin kuin suomalaiset itsensä näkevät. Hän teki pika-netnografiaa eli googlasi ”suomalaiset tavat” ja poimi tulosten joukosta yleisimmät kuvaukset.

Tulosten mukaan suomalaisten ovat rentoja, hiljaisia, realisteja, kroonisen epävarmoja, pidättyväisiä mutta avuliaita sekä tasa-arvoisia.

Miksi tasa-arvoinen avioliittolaki hyväksyttiin vasta tänä vuonna?

Yleisö esittää kysymyksiä vasta lopuksi.

– Jos suomalaiset kerran ovat niin tasa-arvoisia, miksi tasa-arvoinen avioliittolaki hyväksyttiin vasta tänä vuonna? kysyy ukrainalainen toimittajaopiskelija Oleksandr Guzenko.

Luennon jälkeen toimittajaryhmä kävelee alas yliopiston pääkirjaston portaita. Joka kerroksessa kirjaston muut asiakkaat nostavat päänsä ja katsovat iloisesti rupattelevaa joukkoa.

– Luulen, että se hiljaisuus-juttu on täyttä totta. Tuo nainen katsoi meitä varsin moittivasti, yksi ryhmästä kuiskaa.

Isyyslomakin!

21–29-vuotiaat Suomeen tutustumiskäynnille valitut journalistit seulottiin tänä vuonna noin 1 500 hakijan joukosta. Hakijoita oli kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2013, jolloin vastaava ohjelma järjestettiin viimeksi.

Sekä etiopialainen Eskedar Kifle että indonesialainen Yohannie Linggasari päätyivät hakemaan koulutusohjelmaan ystävän suosituksesta.

– Ajattelin, että olisi kiinnostavaa vierailla maassa, josta en tiennyt juuri mitään ja jossa en välttämättä muuten vierailisi, Kifle sanoo.

Etiopia kehittyy tällä hetkellä todella nopeasti ja tarvitsee hyviä malleja.

Englanninkielisessä Capital-talouslehdessä työskentelevä Kifle haluaa viedä Etiopiaan innostusta ja motivaatiota.

– Täällä kaikkialla näkee, että yhteiskunnan perusrakenteet ovat vahvat. Etiopia kehittyy tällä hetkellä todella nopeasti ja tarvitsee hyviä malleja. Toimittajana minulla on yleisö, ja voin välittää Suomessa oppimaani heille.

Ihmisoikeuksiin, koulutukseen ja tasa-arvokysymyksiin erikoistunut CNN Indonesian toimittaja Linggasari on erityisen kiinnostunut suomalaisesta tasa-arvosta.

– Kuulin, että teillä on täällä paitsi äitiysloma myös isyysloma! Ja että päiväkotimaksut ovat huokeita. Haluan tietää lisää. Haluan kuulla myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asemasta ja tasa-arvoisesta avioliittolaista.

Hämmentävää maitokansaa

Kifle oli etukäteen tietoinen suomalaisia kuvailevista stereotypioista.

– Olin varautunut matalaan profiiliin, ujouteen ja hiljaisuuteen. Mutta eivät ihmiset ole sellaisia, ainakaan siinä määrin kuin odotin. He ovat mukavia ja hymyilevät. Mutta sen huomaa, että täällä todella tykätään omasta tilasta, sanoo Kifle.

Linggasarin mielestä ihmiset näyttävät onnellisilta.

– He voivat olla hiljaa vaivaantumatta. Minusta se on parempi tapa kuin Indonesiassa, jossa yritetään aina väkisin löytää jotain puhuttavaa.

Suomalaiset näyttävät onnellisilta.

Nuoria naisia hämmästyttää myös suuri maidonkulutus.

– Maitoa juodaan täällä ruoan kanssa, vaikka sehän on vain aamiaista varten, naurahtaa Kifle.

– Ja se maitotuotteiden määrä kaupassa! On mahdotonta löytää etsimäänsä niiden joukosta.

Toimittajien kolme yliopistolla viettämää päivää on osa ulkoministeriön järjestämää kolmeviikkoista koulutusohjelmaa, thisisFINLAND Foreign Correspondents' Programme.

Tapoihin sekä Suomen historiaan ja kieleen tutustumisen lisäksi he viettivät päivän Hangossa Tvärminnen eläintieteellisellä asemalla ja toisen perehtyen suomalaiseen koulutusjärjestelmään ja opettajien koulutukseen.

Toimittajien yhteisblogi Suomen-vierailusta

Toimittajavieraiden esittely