Juhlallisessa publiikissa valmistui 47 eläinlääketieteen lisensiaattia

Eläinlääketieteellisen tiedekunnan juhlallisessa publiikissa Helsingin yliopiston juhlasalissa 2.6.2017 valmistui 47 uutta eläinlääketieteen lisensiaattia.

Eläinlääketieteellisen tiedekunnan dekaani Antti Sukura avasi tilaisuuden ja jakoi valmistuneille tutkintotodistukset. Pääjohtaja Matti Aho Elintarviketurvallisuusvirasto EVIRA:sta vastaanotti eläinlääkarinvakuutuksen ja laillisti uudet ammatinharjoittajat. Ammattikunnan tervehdyksen juhlaan toi Suomen Eläinlääkäriliiton puheenjohtaja Paivi Lahti ja vastavalmistuneen tervehdyksen esitti Salla Rantatulkkila.

Valmistuneet eläinlääketieteen lisensiaatit ovat: Aalto Jenni, Fraktman Leea, Hakkarainen Anna-Maria, Heikkilä Anne, Helenius Niina, Hilasvuori Sanna , Holopainen Minna, Ikonen Minna, Jaakkola Johanna, Javela Hanna-Maaria, Kahila Päivi, Kangas Heli, Kaskela Jenni, Kerminen Paula, Kovalainen Jaana, Kuningas Essi, Lahtinen Tuomas, Laine Pipsa, Leppänen Emmi, Lommi Hanna, Marttila Jenni, Mölsä Noora, Neittaanmäki Henriikka, Niemi Hanna, Oikarainen Paula, Oksanen Jenni, Ollila Katri, Pasma Sanna, Penttilä Tuomas, Piispa Ida, Rantatulkkila Salla, Saaranen Eini, Saarela Tiia, Sahlstedt Katja, Savolainen Tuija, Talvitie Salla, Tammela Taru, Tamminen Asta, Toikka Tinja, Tulenheimo Outi, Tuomela Auli, Tuominen Krista, Tuutti Enni, Varmiola Karoliina, Viljanen Anna, Ylhäinen Anna ja Åberg Reetta. Lisäksi keväällä aiemmin valmistuneet Palmu Katariina ja Reinikainen Iina saivat ruusut.

–  Sen lisäksi, että juhlimme Suomen 100-vuotista historiaa myös Suomen Eläinlääkäriliitto juhlii, sillä liiton perustamisesta tulee kuluneeksi 125 vuotta. Ammattijärjestömme aloitti toimintansa jo Venäjän suurruhtinaskunnassa. Kollega ja myös historiantutkimuksesta väitellyt filosofian tohtori, Katri Helminen on kirjoittanut alkuvuodesta julkaistun liiton juhlakirjan "Eläinlääkärinä kolmella vuosisadalla". Helminen kuvaa liiton ja eläinlääkinnän kehittymistä kertomalla vaikuttajayksilöiden historiaa aina vuodesta 1892 tähän päivään asti, kertoi dekaani Sukura.

Opiskelijoiden saavutuksia kuvasi Salla Rantatulkkila, joka korosti puheenvuorossaan vuosikurssin koko opintojen ajan jatkunutta poikkeuksellisen hyvää ryhmähenkeä.

– Toivon, että viemme tämän ryhmähengen myös mukanamme työelämään. Yksi omasta mielestäni huikeimpia saavutuksia on pääasiassa meidän vuosikurssimme alulle saattama Eläinlääkiksen Speksi, joka on opiskelijateatteria, johon sisältyy tanssia, laulua ja improvisaatiota. Ensimmäinen speksi, jossa myös itse olin hyvin tiiviisti mukana, näki päivänvalon vuonna 2015. Tänä vuonna pyörii jo neljäs speksituotanto, kertoi Rantatulkkila.

– Arkipäivässä kansalaiset ja koko ihmiskunta käyttää monin eri tavoin eläinlääkäreiden palveluja ilman, että sitä edes tiedostavat. Työkenttämme ei rajaudu vain tärkeään eläinten terveyden ja sairauden hoitoon vaan kattaa myös ihmisten terveyden zoonoosien torjunnasta, elintarvikehygieniaan ja edelleen ympäristön terveyteen, summaa Sukura.

Onnea valmistuneille!