Joukkorahoituskampanjalla haetaan tukea Helsingin yliopiston koiratutkimukselle

Dosentti Anna Hielm-Björkmanin Dogrisk-tutkimusryhmä Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa on kerännyt vuodesta 2009 lähtien yksityiskohtaista tietoa suomalaisten koirien ruokinnasta, liikunnasta ja terveydentilasta. Vastauksia on kertynyt jo yli 10 000. Dogrisk-ryhmä on avannut Helsingin yliopiston ensimmäisenä tutkimusryhmänä joukkorahoituskampanjan saadakseen tukea tutkimushankkeen eteenpäin viemiseksi.

Kolme vuotta sitten tutkimusryhmä teki kokeellisen ruokintatutkimuksen yli 60 koiralle, jossa koirille syötettiin kahta erityyppistä dieettiä - osa koirista oli terveitä ja osa kärsi ihosairauksista. ”Näitä tuloksia pääsemme tänä vuonna julkaisemaan, mutta jatko kuitenkin on epävarmaa johtuen tutkimusrahoituksen ehtymisestä jännittävistä tuloksistamme huolimatta. Juuri kun olimme aloittaneet tutkimuksia nivelrikosta, epilepsiasta, kroonisesta suolistotulehduksesta sekä syövästä niin lama iski ja rahahanat menivät kiinni”, harmittelee Dogrisk-tutkijaryhmän vetäjä, dosentti Anna Hielm-Björkman. ”Kliininen tutkimus ei ole halpaa - jo yhden koiran osalta tutkimuskulut nousevat hyvin korkeiksi, kun analysoitavana on useita näytteitä, joista tehdään monen eri tutkimusalan analyysejä.”

Tilanteen laukaisemiseksi Dogrisk-tutkimusryhmä avasi 16.6. joukkorahoituskampanjan, jonka avulla jokainen koiranomistaja, koiranruokavalmistajat, koko elintarviketeollisuus, erilaiset eläinalan ammattilaiset, terveyssektori, vakuutusyhtiöt ja kaikki muut projektista kiinnostuneet voivat tukea koiran terveyteen tähtäävää tutkimusta itselle sopivalla summalla. ”Tämä on helppo tapa osallistua koiraystäviemme koiraystävälliseen terveystutkimukseen – lähde rohkeasti mukaan tukemaan tutkimustamme niin katsotaan mitä saamme yhdessä aikaiseksi”, kiteyttää Hielm-Björkman.

”Helsingin yliopisto etsii aktiivisesti uusia tutkimuksen rahoituslähteitä, joista joukkorahoitus on yksi. Tavoitteenamme on pilotoida toimintamallia, joka tekee joukkorahoituksen hankkimisen helpommaksi ja tuo tutkimuksen lähemmäksi kansalaisia”, kertoo Pasi Sihvonen Helsingin yliopiston tutkimuspalveluista.

Dogrisk-tutkimusryhmän tavoitteena on selvittää millaisella ruokinnalla voitaisiin parhaiten taata koirille mahdollisuus pitkään ja terveeseen elämään – suomalaisen koiran keski-ikä on 11 vuotta. ”Tutkimustulosten toivotaan palvelevan myös ihmisten terveyttä, sillä koira on oiva malli myös moniin ihmisen sairauksiin, koska ihmisen ja koiran genomi on 95 %:sti samanlainen. Moni koiranomistaja muistaa vastanneensa laajaan koirien ruokintakyselyyn internetissä ja haluan kiittää kaikkia jo siihen vastanneita! Kysely on edelleen auki verkossa ja uudet vastaukset ovat tervetulleita”, kertoo Hielm-Björkman.

Lisätietoja:

Dosentti Anna Hielm-Björkman, puh. 044 327 0462, anna.hielm-bjorkman@helsinki.fi

Dogrisk-tutkimusryhmän hankkeita voi tukea Mesenaatti.me -palvelun kautta: https://mesenaatti.me/dogrisk/

Suuri koirien ruokintakysely: http://www.ruokintakysely.fi/