Kun verkkokauppa kysyy mielipidettäsi, kyseessä saattaa olla yritys myydä lisää, kertoo markkinoinnin professori Jari Salo.

Helsingin yliopiston markkinoinnin professori Jari Salo on 39-vuotiaana nuorin joulukuussa 2016 tervetuliaisluentonsa pitävistä professoreista.

Professorina hän on kuitenkin jo kokenut – ensimmäistä tutkimusprofessuuriaan Salo hoiti Lapin yliopistossa jo 2007, vain vuosi väittelemisen jälkeen. Sittemmin erimittaisia professuureja on kertynyt useissa yliopistoissa Suomessa ja maailmalla.

– Olen aina tottunut olemaan konferensseissa ”young professor, nuori professori”, Salo hymähtää.

Tähän Salo on päässyt olemalla tuottelias. Hän on julkaissut 157 tieteellistä artikkelia.

– Minulla ei ole lapsia, eikä kovin paljoa muita harrastuksia. On siis aikaa tutkia.

Iso osa Salon tutkimuksista on erilaisia tapaus- ja lomaketutkimuksia digitaalisesta markkinoinnista ja asiakaskokemuksen johtamisesta.

Asiakaskokemuksen johtaminen tarkoittaa verkkokauppojen muokkaamista asiakkaiden mukaan. Yksinkertaisimmillaan se on tuotteiden suosittelua aiempien ostosten mukaan, mutta Salon mukaan olemassa on paljon hienostuneempiakin vaihtoehtoja.

– Esimerkiksi julkiselle sektorille myyvällä ohjelmistoyrityksellä on kolmet sivut: yhdet kunnille, toiset valtiolle ja kolmannet järjestökentälle. Kussakin korostetaan ratkaisuja ja tuotteita, joiden tiedetään kiinnostavan kutakin asiakastyyppiä.

Toinen osa tätä on asiakkaan seuraaminen.

– Kun ostat seikkailupelin, saat viikon päästä kysymyksen, olitko ostokseen tyytyväinen, Salo kertoo.

Se on yhtä paljon oikea kysymys kuin syy ottaa yhteyttä asiakkaaseen.

– Viestiin vastaamalla voi saada tarjouksen pelin jatko-osasta esimerkiksi ennakkotilauksena. Ja sitten taas myöhemmin viestin, jossa kerrotaan jatko-osan aikataulusta, mutta kysytään, kiinnostaisiko joku toinen seikkailupeli tällä välin.

Helsingin yliopistolle Salo siirtyi Etelä-Afrikasta Kapkaupungin yliopistosta.

– Siellä elämän piti olla helppoa: asuimme kampuksella, ympärillä hyvät mahdollisuudet keskittyä tutkimiseen.

Toisin kuitenkin kävi, kun opiskelijamellakat puhkesivat yliopistolla viime syksynä. Poliisi ampui opiskelijoita kumiluodein vain 50 metrin päässä Salon etuovelta.

– Vaimoni totesi, että tänne emme jää.

Tänä syksynä Salo aloittaa markkinoinnin professorina Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa. Laitos on pieni, Salon lisäksi siellä on vain yksi lehtori.

Salon oppituoliin kuuluu erityisesti elintarvikealan markkinointi. Se on hänelle uutta.

– Mutta uutta opitaan.

 

Uusien professorien juhlaluennot pidettiin Helsingin yliopiston päärakennuksessa 7.12.2016 kello 14 alkaen. Tutustu professoreihin ja ohjelmaan.