Nasa nosti suomalaisten tekijöiden Ilmasto.nyt -aineiston esille

Tarvitsemme ilmasto-osaajien sukupolven, mutta missä ja minkälainen se on? Suomalaiset tutkijat, taiteilijat ja opiskelijat rakensivat tähän tarpeeseen opetuskokonaisuuden, joka on kaikille avoin. Asiantuntijat eri aloilta keskustelevat aiheesta Tiedekulmassa tiistaina 18.10. Tule sanomaan mielipiteesi!

Sitran teettämän markkina-analyysin mukaan hiilineutraalius luo 6 000 miljardin euron suuruiset markkinat älykkäille puhtaille ratkaisuille vuoteen 2050 mennessä. Tulevaisuudessa pärjäävät siis yritykset, jotka kääntävät liiketoimintaansa vähähiiliseen suuntaan ja ovat kehityksen eturintamassa.

Tämä on yksi näkökulma, mutta ilmaston muuttuminen on viemässä meitä myös yhteiskunnalliseen murrokseen, jossa asiantuntijoiden eri aloilla on ymmärrettävä muutoksen syy- ja seuraussuhteet.

Nasa onkin nostanut suomalaisten tekijöiden tuoreen Ilmasto.nyt -verkkoaineiston Facebook-sivustolleen. Se on aineisto, jota myös Helsingin yliopiston Avoin yliopisto tarjoaa opetuspakettina lähiopetuksella, joka alkaa 2.11.2016. Ilmoittautuminen Helsingissä on jo alkanut, Lappeenrannassa opetus alkaa tammikuussa 2017.

Mutta minkälaista osaamista Suomi tarvitsee? Ja pitääkö ihan jokaisen tuntea ilmastonmuutokseen liittyvät perusasiat? Missä pärjäämme paremmin, jos meillä kasvaa vahva ilmasto-osaajien sukupolvi?

Ilmasto-osaamisesta yleisön kanssa keskustelevat tiistaina 18.10. Helsingin yliopiston Tiedekulmassa kello 16.30 – 18.00 kuvataiteilija Elina Aho, matkailun lehtori Eeva Koivula Mikkelin ammattikorkeakoulusta sekä asiantuntija Liisa Lahti Sitrasta ja ympäristötekniikan professori Lassi Linnanen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta.

Puhetta Tiedekulmassa johdattelee tutkija Laura Riuttanen Helsingin yliopistosta, joka kokosi Ilmasto.nyt-paketin verkkoon.

Tervetuloa mukaan!

Katso suoraa lähetystä osoitteessa https://www.helsinki.fi/fi/ajankohtaista/tiedekulma-live

Lainauksia puhujilta:

Laura Riuttanen Helsingin yliopistosta: ”Pariisin ilmastosopimus astuu voimaan 4.11., ja siinä asetetut tavoitteet ilmaston lämpenemisen rajoittamiseksi tulevat haastamaan yhteiskunnan joka suunnassa. Yritykset ja päättäjät ovat heränneet siihen, että jotain pitäisi tehdä. Mutta löytyykö meiltä osaamista, se mietityttää.”

Liisa Lahti Sitrasta: ”Ilmastonmuutos vaikuttaa meidän jokaisen elämään. Jotta osaamme paremmin varautua muutoksiin ja tarttua avautuviin mahdollisuuksiin, tulee meidän ymmärtää ilmastonmuutoksen perusasiat ilmiönä. Pitää oivaltaa, mikä oma roolimme on sen selättämisessä.”

www.ilmastonyt.fi
www.climatenow.fi

NASA Climate Change: People from all fields of expertise are needed to defeat climate change, 6.10.2016: https://www.facebook.com/NASAClimateChange/posts/10154524366788076

Tulevaisuus on hiilineutraalissa bisneksessä

Ilmastonmuutos nyt -kurssin voi suorittaa myös Helsingin yliopiston Avoimessa yliopistossa.
Lisätietoa fysiikan alta, yksittäisiä opintojaksoja

Helsingin yliopiston opiskelijoille Climate change now -kurssi löytyy WebOodista koodilla 530379.

Korkeakoulut rakensivat avoimen kurssin ilmastonmuutoksen perusteista

Lisätiedot

Laura Riuttanen, 050 415 4746, Helsingin yliopiston fysiikan laitos, laura.riuttanen@helsinki.fi

Viestinnän asiantuntija Minna Meriläinen-Tenhu, 050 415 0316, @MinnaMeriTenhu, minna.merilainen@helsinki.fi