Huomisen humanismia -seminaari 12.10.2016 klo 10–16

Miltä näyttää humanististen alojen tulevaisuus? Viekö digitalisaatio humanistit mukanaan, ja kuinka humanistinen yliopisto-opetus pysyy mukana ympäröivän maailman muutoksessa? Onko poikkitieteellisyys uhka vai mahdollisuus?

Tämän päivän humanistiopiskelijat ovat tulevaisuuden humanismin rakentajia. Niinpä tiedekuntajärjestö Humanisticum järjestää 50-vuotisen taipaleensa kunniaksi kaikille avoimen seminaarin teemalla “Huomisen humanismia”. Seminaari järjestetään keskiviikkona 12.10. klo 10-16 Porthanian salissa PII.

Ohjelmassa on innostavia, herätteleviä ja kriittisiäkin puheenvuoroja, paneelikeskusteluja ja pohdintaa tulevaisuuden humanismin polttavista kysymyksistä:

Digital Humanities: Humanistin uudet metodit

• Professori Mikko Tolonen (HY): Digihumanismi – what’s up?
  • Professori Jörg Tiedemann (HY): Digitalizing Research in Humanities – Language Technological Applications (in English)

Paneelikeskustelu: Poikkitieteellisyys – uhka vai mahdollisuus?

• Professori Heikki Mikkeli (HY)
  • Tutkijatohtori Tytti Steel (HY)
  • Tohtorikoulutuksen palvelupäällikkö Maija Urponen (HY)

(lounastauko)

Avoimen tieteen hyödyt ja haasteet

• Heidi Laine (Open Knowledge Finland): Avoin tiede ja humanismi – kaksi kulttuuria törmäyskurssilla?
  • Elisabeth Stubb (SLS): Arkiv på nätet – nya vägar att upptäcka Albert Edelfelts brev och konst (på svenska)
  • Niklas Alén (SKS): Avoin tiedekirja tieteessä

(kahvitarjoilu)