Humanistinen tutkimus avaa ymmärryksen lukkoja

Ateneumin taidemuseon johtaja Susanna Petterssonin mukaan tarvitsemme tietoa historiasta, jotta voimme ymmärtää nykyhetkeä.

Taidehistoriasta väitellyt Susanna Pettersson arvostaa humanististen aineiden tuomaa ymmärrystä historiasta. Hän on painottanut menneisyyden ymmärtämisen tärkeyttä myös työssään Ateneumissa.

-Oma historia täytyy tuntea. Silloin kun tiedämme, mistä on tultu, tulevaisuuden suunta on toisella tavalla perusteltavissa, hän sanoo.

Yliopiston tuottama tieto ja osaaminen pitäisi saada laajemmin käyttöön. Siksi Pettersson kollegoineen perusti kaksi vuotta sitten museo- ja näyttelytutkimuksen Esille-verkoston, jossa monialainen tutkijajoukko kokoontuu keskustelemaan omasta tutkimuksestaan.

Ennen kaikkea täytyy varmistaa mahdollisuus vapaaseen perustutkimukseen, sillä ilman sitä jämähdämme paikoillemme ja innovaatiot jäävät syntymättä, Pettersson uskoo.

-Tutkimuksessa ihmisille annetaan mahdollisuus löytää uusia tiedollisia avaruuksia. Jos tätä mahdollisuutta ei ole, kehitys pysähtyy. Uskon, että ihminen haluaa koko ajan laajentaa ymmärrystään maailmasta. Tiede on väline siihen.

Lahjoittamalla tieteelle rakennat Suomen tulevaisuutta.

Tue tutkimusta

Helsingin yliopiston monitieteistä tutkimusta voi tukea esimerkiksi tekemällä lahjoituksen yliopiston tulevaisuuden kannalta tärkeiden hankkeiden tueksi. Lahjoituksesi vaikutus on erityisen suuri juuri nyt, sillä valtio on luvannut sijoittaa jopa 3 euroa jokaista Helsingin yliopiston 375-tulevaisuusrahastoon lahjoitettua euroa kohden. Tee lahjoitus verkossa ja tule mukaan tukemaan tiedettä >>

Seuraa lahjoitusten vaikutusta uutissivullamme >>

Liity ajattelijoihin ja tykkää Tekoja maailman parhaaksi - Helsingin yliopisto -sivusta Facebookissa >>