Helsingin yliopistossa kehitettyä Parkinsonin taudin lääkehoitoa aletaan testata ruotsalaisilla potilailla

Tutkimus Helsingin yliopistossa löydetyn hermosoluja suojaavan CDNF-valkuaisaineen ympärillä etenee merkittävästi, kun Parkinsonin tautiin sairastuneiden potilaiden kliiniset lääkekokeet aloitetaan Ruotsissa.

Tiistaina 11.4. vietetään kansainvälistä Parkinson-päivää. Lisäksi tänä vuonna tulee kuluneeksi 200 vuotta siitä, kun James Parkinson kuvasi taudin ensimmäistä kertaa

Parkinsonin tauti on etenevä sairaus, jossa keskiaivoissa sijaitsevat dopamiinia tuottavat hermosolut rappeutuvat. Väestön ikääntyessä tautia sairastavien määrä kasvaa myös Suomessa. Toistaiseksi taudin kulkua hidastavat lääkkeet ovat puuttuneet.

Professori Mart Saarman laboratoriossa Biotekniikan instituutissa Parkinsonin taudin ja hermosolujen kasvutekijöitä on tutkittu pitkään. Viime aikoina tutkimus on ottanut merkittäviä askeleita eteenpäin.

– Hermokasvutekijät ovat pieniä proteiineja, jotka pitävät hermosoluja hengissä. Hiljattain tehdyt potilaskokeet hermokasvutekijä neurturiinilla olivat historiallisia, koska niissä taudin kulkua onnistuttiin ensimmäistä kertaa hidastamaan.

Ruotsin lääkeviranomainen MPA:n kliiniselle tutkimukselle myöntämä lupa koskee suomalaisen lääkekehitysyhtiö Herantis Pharman CDNF-tutkimusvalmistetta. Parkinsonin tautia sairastavien potilaiden rekrytointi satunnaistettuun ja lumelääke-kontrolloituun kliiniseen tutkimukseen on määrä aloittaa Ruotsissa jo tänä vuonna.

Parkinsonin taudin tutkimusta tukeva Michael J. Foxin säätiön rahoittamassa Parkinsonin taudin apinakokeissa havaittiin äskettäin, että CDNF lievitti tehokkaasti motorisia oireita ja paransi yllättäen myös apinoiden motivaatiota ja vähensi masennusta.

– CDNF:llä onkin täysin ainutlaatuinen vaikutusmekanismi. Solukuoleman estämisen lisäksi CDNF vähentää solujen valkuaisaineiden käsittelyyn liittyvää stressiä. Tämä niin sanottu ER-stressi on keskeinen mekanismi dopamiinisolujen rappeutumisessa Parkinsonin taudissa, Saarma summaa.

Muutaman vuoden kuluttua tiedämme, tehoaako CDNF Parkinsonin taudissa myös ihmisillä.

Sosiaalisessa mediassa Parkinson-päivänä kampanjoidaan aihetunnisteella #UniteForParkinsons

Lisätiedot

Professori Mart Saarma (puhuu tiistaina Tukholman Karoliinisen Instituutin Nobel foorumissa Parkinsonin taudista); puh 050 5002726

Vanhempi tutkija, FaT, Mikko Airavaara, Biotekniikan Instituutti, puh 02941 59399

Tieteellinen johtaja Henri Huttunen, Herantis Pharma Oyj, puh. 044 275 0672,

Hermokasvutekijöiden tutkimusta

Hermosolujen kasvutekijöitä tutkitaan Biotekniikan Instituutissa laajalla rintamalla.

Mart Saarman laboratorion pitkäjänteisen tutkimuksen myötä Parkinsonin taudin ja hermokasvutekijöihin keskittyvien osaajien määrä on kasvanut Helsingin yliopistossa merkittävästi. Tutkimusryhmä tekee läheistä yhteistyötä Farmasian tiedekunnassa professori Raimo K. Tuomisen tutkimusryhmän kanssa.