Helsingin yliopisto on sijalla 81 Taiwan-rankingissa

Pohjoismaisista yliopistoista edellä ovat vain Kööpenhaminan yliopisto ja Karoliininen instituutti.

Helsingin yliopisto saavutti sijan 81 kansainvälisessä National Taiwan University -rankingissa, kun viime vuonna sijoitus oli 71:s. Pudotuksesta huolimatta Helsingin yliopisto säilytti asemansa Pohjoismaiden kolmantena – edellä olivat vain Kööpenhaminan yliopisto ja Karoliininen instituutti. Suurin osa suomalaisista ja muista pohjoismaisista yliopistoista menetti asemiaan.

Suomen yliopistoista seuraavaksi parhaat olivat Turun yliopisto sijalla 323 (2016: 304), Itä-Suomen yliopisto sijalla 326 (2016: 339) ja Aalto-yliopisto sijalla 350 (2016: 332).

Taiwan-ranking perustuu pelkästään julkaisu- ja viittaustietoihin, joista osa lasketaan pitkältä ja osa lyhyeltä aikaväliltä eli viimeisen kahden vuoden ajalta.

– Helsingin yliopiston sijoituksen laskua selittää erityisesti lyhyen aikavälin viittausten heikentyminen. Aasialaisten yliopistojen lisääntyneet resurssit koventavat kilpailua erityisesti luonnontieteissä, kertoo asiantuntija Markku Javanainen.

Helsingin yliopiston tieteenalakohtaiset sijoitukset vertailussa olivat  maataloustiede (Agriculture) 27:s, elämäntieteet (Life Sciences) 60:s, luonnontieteet (Natural Sciences) 121:s, lääketiede (Clinical Medicine) 82:s ja yhteiskuntatiede (Social Sciences) 113:s. Humanistiset alat eivät ole mukana vertailussa. Taiwan-rankingin käyttämä luokittelu ei suoraan vastaa Helsingin yliopiston tiedekuntien aloja tai tieteenalajakoa.

Yliopistovertailuissa on mukana maailman noin 17 000 korkeakoulua. Helsingin yliopisto kuuluu 0,5 prosentin kärkikastiin.

National Taiwan University -rankingin vuoden 2017 tulokset

Mikä yliopistoranking?