Helsingin yliopisto menestyi Vis Mootissa 2017 - Haku avoinna vuoden 2018 Vis Moot ja Vis East -joukkueisiin

Helsingin yliopiston joukkue voitti parhaan vastaajan muistion Fali Nariman -palkinnon vuoden 2017 Vis East kilpailussa Hongkongissa. Vis Mootissa Wienissä Helsingin yliopisto pääsi eliminaatiokierroksille eli sijoittui 64 parhaan yliopiston joukkoon 334 osallistuneesta. Joukkue sijoittui toiseksi ICC:n Pariisissa järjestämässä Pre-Mootissa, johon osallistui 24 joukkuetta eri puolilta maailmaa.

Helsingin yliopistoa edustivat oikeustieteen ylioppilaat Miisa Happonen, Saramaria Kalkku, Iina Laak, Patrick Lessmeister, Ina Rautiainen ja Veera Sundberg. Joukkuetta valmensivat Santtu Turunen, Henrik Sajakorpi, Lars Mula ja Arttu Ahava. Vis Moot kuuluu prosessi- ja insolvenssioikeuden oppiaineen opetustarjontaan, ja kurssin vastuuopettaja on Santtu Turunen.

Infotilaisuus hausta edustamaan Helsingin yliopistoa vuoden 2018 kilpailuissa järjestetään maanantaina 4.9. klo 18.00 tiedekuntahuoneessa P545. Joukkue valitaan 7.9.2017.

Willem C. Vis International Commercial Arbitration Moot on kansainvälisen välimiesmenettelyn ja kauppaoikeuden aloille sijoittuva oikeustapauskilpailu. Kilpailu huipentuu viikon kestävään suulliseen loppukilpailuun Wienissä. Alkukierrosten jälkeen 64 eniten pisteitä saanutta joukkuetta pääsevät eliminaatiokierroksille. Kilpailuun osallistui vuonna 2017 yhteensä 334 yliopiston joukkueet.  Sisarkilpailu Vis East järjestetään Hongkongissa ja siihen osallistui noin 90 joukkuetta. Suullisia kilpailuja edeltää kirjallinen vaihe, jossa laaditaan ensin kantajan muistio välimiesoikeudelle ja sen jälkeen laaditaan vastaajan puolesta muistio vastauksena toisen yliopiston kantajan muistioon. Suullisen vaiheen kilpailuja edeltävät myös useat harjoituskilpailut eli Pre-Mootit. Helsingin yliopisto osallistui tänä vuonna Hannoverin, Milanon, Helsingin, Prahan, Tukholman Pariisin ja Shanghain Pre-Mooteihin.

Lisätietoja:

Vis Mootista: