Helsingin yliopisto ja Veripalvelu kampanjoivat yhdessä tieteen puolesta

Helsingin yliopisto ja Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu aloittavat verenluovutuskampanjan. Konkreettisen verenluovutuksen lisäksi kampanjassa halutaan nostaa esille veren, kantasolujen tai muiden näytteiden luovutuksen merkitystä lääke- ja biotieteiden kehitykselle.

Lääketieteellistä tutkimusta varten on koottu näytteitä kautta historian. Biotieteiden kehittymisen myötä tavallisten ihmisten osallistuminen tutkimuksen tekoon on entistä tärkeämpää. Veren ja kantasolujen luovuttajat auttavat siirtoa tarvitsevaa potilasta. Lisäksi he voivat osallistua tieteen edistämiseen antaessaan näytteitä tutkimustarkoituksiin.

Suomessa verenluovutustoimintaa hoitaa Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu, joka tekee myös verenluovuttajien terveyteen liittyvää tutkimusta sekä osallistuu ns. yksilöllistettyjen hoitojen ja tulevaisuuden soluterapioiden kehittämiseen. Nämä tutkimukset eivät olisi mahdollisia ilman verenluovuttajia.

Helsingin yliopisto ja Veripalvelu ovat tehneet tiivistä tutkimusyhteistyötä jo pitkään. Veripalvelussa työskentelee muun muassa 10 yliopiston dosenttia, jotka osallistuvat aktiivisesti opetustoimintaan. Veripalvelussa on vuosien saatossa tehty 60 väitöskirjaa, joiden tekijät ovat pääosin Helsingin yliopistosta. Vuonna 2015 Veripalvelu teki merkittävän lahjoituksen yliopistolle vahvistaakseen lääketieteellistä tutkimusta ja koulutusta. Vuoden 2017 alkupuolella Helsingin yliopiston palveluksessa aloittaa uusi solu- ja verensiirtohoitojen professori.

Tulevan lukuvuoden aikana opiskelijat ja yliopisto ovat päättäneet kampanjoida yhdessä verenluovuttamisen puolesta. Helsingin yliopiston ylioppilaskunta ja sosiaalityön opiskelijajärjestö Stydi ry kannustavat loka-marraskuussa opiskelijajärjestöjä verenluovutukseen #HYYtymättömät -haastekisan voimin.

Helsingin yliopisto ja Veripalvelu aloittavat lisäksi lukuvuoden kestävän HYVIÄ TEKOJA - Luovuta verta, tue tiedettä -kampanjan, jolla kannustetaan yliopistoyhteisöä ja alumneja luovuttamaan verta. Verenluovuttajia tarvitaan Suomessa joka arkipäivä lähes 800. Luovutettua verta ei voi korvata lääkkeillä.

Tule Hyviä tekoja -kampanjan avajaisiin Helsingin yliopiston Tiedekulmaan (Aleksanterinkatu 7, Helsinki) kuulemaan aiheesta lisää maanantaina 3.10. klo 16–17:30.

Lisätietoja:

Helsingin yliopisto, Tanja Remes, asiamies, tanja.remes@helsinki.fi, 050 4150286
Veripalvelu, Mirkka Helkkula, tiedottaja, mirkka.helkkula@veripalvelu.fi, 029 300 1886
Stydi ry, Noora Kivioja, puheenjohtaja, noora.kivioja@helsinki.fi